Cyberekspert advarer: Pas på skjulte trusler under juletræet

Aktivitetsarmbånd, mobiltelefoner, bluetooth-højttalere, routere og computere vil om få dage ligge under juletræerne. På den ene side harmløse julegaver. På den anden side en åben port til hjemme-netværket, der kan udsætte dit hjem for sikkerhedsrisiko. Cyberekspert giver råd.

- Mange er interesserede i at indsamle data om dig. Digitale julegaver er spændende, men vær vågen og lidt kritisk samtidig, siger Peter Granlund, ekspert i cybersikkerhed hos forsikringsselskabet If.

- De færreste er klar over, at noget så enkelt som et netværkskoblet overvågningskamera kan udgøre en sikkerhedsrisiko, som hackere kan bruge til at få adgang til både din arbejds- og hjemme-pc. Derfor er det vigtigt at kende til truslerne og til hvordan man kan beskytte sig, siger Peter Granlund.

Han anbefaler alle, der får elektroniske julegaver, at sætte sig ind i hvordan man sikrer, at sikkerheden er i orden.

- Det er fristende at tage udstyret i brug med det samme, men man bør gøre sig selv den tjeneste at få det gjort rigtigt fra starten. Husk at vælge sikre, unikke adgangskoder, vær grundig med sikkerhedsindstillingerne, og vær lidt kritisk med, hvad du accepterer at give fra dig af data, opfordrer Peter Granlund.

Cyberekspertens råd til at oprette og huske sikre adgangskoder er at kombinere mindst fire almindelige ord, der er lette at tænke på som et billede inde i dit hoved. - HundStrandKatHave” kan fx skabe et indre billede, siger han.

Cyberekspertens råd, når de elektroniske julegaver skal i brug:

Mobiltelefon og tablet:
Aktivér adgangskode, PIN-kode, touchID eller ansigtsgenkendelse for at forhindre uautoriseret brug af telefonen. Krypter data for at forhindre at nogen får oplysninger, hvis du mister telefonen. Dette sker automatisk på iPhone og iPad. Med Android skal du aktivere det under "Sikkerhed". Aktivér automatiske systemopdateringer og sikkerhedskopier i skyen, fx ICloud, Google Drive eller OneDrive, for at gemme mails, dokumenter, billeder og indstillinger i tilfælde af uforudsete hændelser.

Smart Home devices:
Læs vejledning om indstillinger og sikkerhed grundigt. Tjek for automatiske eller manuelle opdateringer. Se i brugeraftalen hvilke oplysninger, der indsamles om dig og af hvilken grund. Hvordan deles oplysningerne med andre? Hvad er dine rettigheder? Tænk en ekstra gang før du registrerer en konto med dit navn og din adresse, især hvis det ikke er nødvendigt for at anvende enheden. Vælg en unik og vanskelig adgangskode. Forbind smart home-enheder til dit gæstenetværk. Dette mindsker risikoen for, at Smart Home Devices, som overvågningskameraer, lysstyring, vandmålings-sensorer etc., bliver brugt som springbræt til at angribe computere og mobiltelefoner, der er forbundet til dit hjemmenetværk.

Wifi, mesh-netværk og routere:
Følg instruktionerne for firewall og brug tid på at få styr på sikkerhedsindstillinger. Opret et nyt og sikkert password. Søg efter nyeste sikkerhedsopdateringer samt automatiske opdateringer. Aktivér gæstenetværk med deres egne, unikke adgangskoder, og tilslut gæster og Smart Home devices til gæstenetværket.

Computer:
Læs sikkerhedsindstillingerne grundigt og opret sikre adgangskoder. Aktivér automatiske systemopdateringer og backup i fx ICloud, Google Drive eller OneDrive. Husk at bruge antivirusprogrammer.

Kilde: If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.