Covid-19 øger behovet for bæredygtig udvikling i Afrika

Med en voksende befolkning vil Afrika i de kommende år stå over for en omstilling i kontinentets fødevareproduktion. Et tæt samarbejde mellem dansk erhvervsliv og de danske myndigheder skal bidrage til en mere bæredygtig udvikling i flere afrikanske lande.

Frem mod 2050 vil befolkningen i Afrika stige med en milliard mennesker. Det betyder, at flere munde skal mættes og jobs skabes. Flere lande kæmper aktuelt med Covid-19 pandemien, som udfordrer sundhed, vækst og økonomi.

Det er derfor vigtigere end nogensinde, at forbindelsen mellem de afrikanske lande og lande som Danmark styrkes. Det sker når repræsentanter fra en række afrikanske lande, fødevareklyngens virksomheder og Udenrigsministeriet mødes til Africa Business Forum på Axelborg i København d. 1. september.

I år deltager udviklingsminister Rasmus Prehn med en tale og deltager desuden i paneldebat.

”Vi er nødt til at skabe jobs og sikre fødevarer på det afrikanske kontinent, ikke mindst i lyset af COVID-19. Danmark har meget at tilbyde og vi kan yde et væsentligt bidrag til den bæredygtige udvikling ved at bruge vores egne erfaringer ude i verden. Jeg er derfor stolt af at kunne lancere et nyt myndighedssamarbejde mellem Fødevarestyrelsen og nigerianske myndigheder om fødevaresikkerhed og faglærte, hvor både offentlig og privat ekspertise og know-how drages i spil,” siger udviklingsminister Rasmus Prehn.

Nyt strategisk samarbejde med Nigeria

Som noget nyt oprettes et myndighedssamarbejde mellem Danmark og Nigeria på landbrugs- og fødevareområdet. Det skal hjælpe danske virksomheder med at finde frem til de løsninger og behov, som både Nigeria og Danmark kan drage nytte af. Målet med samarbejdet er at skabe bæredygtig vækst i Nigeria og styrke relationerne mellem Danmark og det folkerigeste land på kontinentet. Danmark har et lignende samarbejde inden for landbrugs- og fødevareområdet i Afrika med Kenya.

Målet med et øget samarbejde er at skabe jobs og udvikling i de enkelte lande og skabe et bedre grundlag for danske virksomheders samarbejde om projekter i landene. Særligt landbrugs- og fødevareklyngen spiller en afgørende rolle, når det kommer til udvikling i flere afrikanske lande.

”Når den afrikanske landbrugs- og fødevareklynge skal udvikle sig, er det afgørende, at det sker på et bæredygtigt fundament. Flere lande ønsker med udgangspunkt i FN’s verdensmål at bekæmpe sult og fremme bæredygtig produktion. Her kan danske virksomheder bidrage med viden, erfaring og de produkter, som kan sikre forsyningssikkerhed og ernæring”, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Det er fjerde gang, at afrikanske diplomater, repræsentanter fra Danmark og den danske fødevareklynge mødes til Africa Business Forum, som arrangeres af Landbrug & Fødevarer.

Landbrug & Fødevarer har inden for de seneste par år arrangeret erhvervsdelegationer til Egypten, Etiopien, Algeriet, Uganda, Nigeria, Kenya, Ghana og Sydafrika og oplever en fortsat øget interesse for samarbejdsprojekter i Afrika.

For mere inforamtion kontakt:

Udenrigsminsiteriets pressevagt  6117 9247

Landbrug & Fødevarer pressetelefon 3339 4520