Børn i Nordjylland mangler viden om vacciner

Skolebørn i region Nordjylland føler ikke, at de ved nok om vacciner og hvordan de virker. Samtidig mener størstedelen af eleverne, at de har svært ved at skelne rigtige nyheder fra fake news. Det viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov.

I denne uge er det international vaccinationsuge og undervisningsforlaget Alinea PLUS er gået sammen med Børns Vilkår, Røde Kors, MSD for at øge skoleelevers viden om vacciner, og hvordan de virker.

Som led i projektet er danske skoleelever i alderen 10 til 15 år blevet spurgt om deres viden om vacciner, og hvordan de virker. Her svarer 87% af de nordjyske skoleelever, at de ved ’lidt’, ’meget lidt’ eller ’ingenting’ om, hvordan vacciner virker.

Nordjyske børn udviser samfundssind

Det er dog hverken vaccineskepsis eller mangel på interesse, der er grunden til, at børnene ikke føler sig godt nok klædt på. Tværtimod mener 8 ud 10 (84%), at det er vigtigt eller meget vigtigt at blive vaccineret, og 73% af eleverne siger, at viden om vacciner er vigtigt eller meget vigtigt.

Derudover viser undersøgelsen et stærkt samfundssind blandt de midtjyske børn. Direkte adspurgt, om de ville vaccineres mod Covid-19, hvis de fik muligheden for det, svarede 53% af elever i region Nordjylland ja, og blandt dem svarede størstedelen, at de gerne ville vaccineres for enten at stoppe sygdommen (53%) eller for at beskytte andre mod at få sygdommen (33%).

Viden skal aflive myter

Undersøgelsen viser desuden, at 20% af de nordjyske elever er stødt på fake news om vacciner på nettet, men 61% er i tvivl om, hvorvidt de kan vurdere, om en nyhed er sand eller falsk.

”Det er vigtigt, at skolerne kommer på banen og lærer eleverne at navigere i strømmen af fake news. En af de bedste kure mod fake news er, at de unge mediebrugere udvikler kritisk tænkning, så de kan sortere i informationer og intentioner online,” siger Camilla Mehlsen, der er digital medieekspert hos Børns Vilkår

Et ny skud viden til lærerne

Udover at sætte fokus på de danske elevers viden på området, er der blevet udviklet to gratis, digitale læringsforløb, der skal løfte skoleelevernes viden om smitsomme sygdomme, immunforsvaret, vacciner og fake news. Her har medicinalvirksomheden MSD med sin over 135 års erfaring på området bidraget med viden om udvikling af vacciner til undervisningsforløbet.

”Vi er gået ind i projektet, fordi det er et spændende emne, vi selv brænder for. MSD vil gerne bidrage til, at der findes saglig, relevant og interessant undervisning i børnehøjde inden for det naturvidenskabelige område. Der findes mange myter og misforståelser, når det kommer til vacciner, og derfor er viden på området mere relevant end nogensinde,” fortæller Tea Egeskov Thomsen, chef for vacciner i MSD Danmark.

Undervisningsforløbene ”Jagten på vacciner” er gratis tilgængeligt for 4.-9. klasser i hele landet på undervisningsplatformen Forstå.dk fra d. 27. april 2021. i forbindelse med den internationale World Immunization Week i uge 17.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 508 CAWI-interview med børn i alderen 10-15 år heraf 49 i region Nordjylland i første kvartal 2021.

Pressekontakt
Tue Aip, direktør og kommunikationsrådgiver, T: 21653367, E: tue.aip@harbinger.dk

Information om GORM x ENVISION

Jægersborg Alle 4
2920 Charlottenlund

Om undervisningsforløbene

Forløbene ”Jagten på vacciner” er udviklet af undervisningsforlaget Alinea PLUS i samarbejde med Børns Vilkår, Røde Kors og MSD.

Der er tale om to tværfaglige forløb til henholdsvis 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. Her får de et historisk overblik over sygdomme, viden om hvordan vacciner blev opfundet, og hvordan de virker i kroppen, ligesom de får indblik i verdenssundhed og vaccinefordeling. Børnene får også redskaber til at skelne fake news fra fakta, så de ikke farer vild i den nyhedsstrøm om vacciner, som de møder på sociale medier og lignende. Læringsforløbene giver eleverne mulighed for bl.a. at spille sig frem til viden om vacciner. Eksempelvis afsluttes forløbet til de ældste elever med et computerspil, hvor opgaven er at inddæmme et virusudbrud.

Forløbene er frit tilgængelige på Forstå.dk, en undervisningsplatform, hvor Alinea PLUS samler gratis digitale undervisningsmaterialer af høj kvalitet målrettet grundskolen. Materialerne på Forstå.dk er udviklet, udvalgt og udbudt i samarbejde med en lang række parter, bl.a. af NGO’er, kulturinstitutioner og virksomheder, og Forstå.dk linker til materialet på organisationernes skolesites. Nogle af materialerne er udviklet i partnerskab mellem Alinea PLUS og partnere.

Presseorientering - Betjenten Stefans taknemmelighed13.6.2022 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Til redaktionen: Betjenten Stefan Nymann blev den 18. juni 2021 påkørt og svært hjerneskadet i forbindelse med sit arbejde. Der ventes dom i sagen mod gerningsmanden om få dage. Stefans hustru Gitte har på familiernes og Stefans vegne ønsket at udtrykke taknemmelighed for den megen støtte af såvel praktisk som åndelig art, der er strømmet dem i møde i det lange forløb, der hidtil har været med behandling, genoptræning og den fortsatte kamp for et nyt liv. Indsamlingen, der fortsat er i gang på initiativ af Stefans kolleger i organisationen Thin Blue Line Danmark, har allerede slået alle rekorder, og også denne indsamling kommenterer Gitte i denne meddelelse til pressen.