Børn i Hovedstaden mangler viden om vacciner

I denne uge er det international vaccinationsuge og undervisningsforlaget Alinea PLUS er gået sammen med Børns Vilkår, Røde Kors, MSD for at øge skoleelevers viden om vacciner, og hvordan de virker.
Som led i projektet er danske skoleelever i alderen 10 til 15 år blevet spurgt om deres viden om vacciner, og hvordan de virker. Her svarer 75% af Hovedstadens skoleelever, at de ved ’lidt’, ’meget lidt’ eller ’ingenting’ om, hvordan vacciner virker.
Midtjyske børn udviser samfundssind
Det er dog hverken vaccineskepsis eller mangel på interesse, der er grunden til, at børnene ikke føler sig godt nok klædt på. Tværtimod mener 9 ud 10 (91%), at det er vigtigt eller meget vigtigt at blive vaccineret, og 72% af eleverne siger, at viden om vacciner er vigtigt eller meget vigtigt.
Derudover viser undersøgelsen et stærkt samfundssind blandt de børn i region Hovedstaden. Direkte adspurgt, om de ville vaccineres mod Covid-19, hvis de fik muligheden for det, svarede 60% af elever i hovedstaden ja, og blandt dem svarede størstedelen, at de gerne ville vaccineres for enten at stoppe sygdommen (58%) eller for at beskytte andre mod at få sygdommen (47%).
Viden skal aflive myter
Undersøgelsen viser desuden, at 29% af elever i Hovedstaden er stødt på fake news om vacciner på nettet, men 61% er i tvivl om, hvorvidt de kan vurdere, om en nyhed er sand eller falsk.
”Det er vigtigt, at skolerne kommer på banen og lærer eleverne at navigere i strømmen af fake news. En af de bedste kure mod fake news er, at de unge mediebrugere udvikler kritisk tænkning, så de kan sortere i informationer og intentioner online,” siger Camilla Mehlsen, der er digital medieekspert hos Børns Vilkår
Et ny skud viden til lærerne
Udover at sætte fokus på de danske elevers viden på området, er der blevet udviklet to gratis, digitale læringsforløb, der skal løfte skoleelevernes viden om smitsomme sygdomme, immunforsvaret, vacciner og fake news. Her har medicinalvirksomheden MSD med sin over 135 års erfaring på området bidraget med viden om udvikling af vacciner til undervisningsforløbet.
”Vi er gået ind i projektet, fordi det er et spændende emne, vi selv brænder for. MSD vil gerne bidrage til, at der findes saglig, relevant og interessant undervisning i børnehøjde inden for det naturvidenskabelige område. Der findes mange myter og misforståelser, når det kommer til vacciner, og derfor er viden på området mere relevant end nogensinde,” fortæller Tea Egeskov Thomsen, chef for vacciner i MSD Danmark.
Undervisningsforløbene ”Jagten på vacciner” er gratis tilgængeligt for 4.-9. klasser i hele landet på undervisningsplatformen Forstå.dk fra d. 27. april 2021. i forbindelse med den internationale World Immunization Week i uge 17.
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 508 CAWI-interview med børn i alderen 10-15 år heraf 151 i region Hovedstaden i første kvartal 2021.
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt
Tue Aip, direktør og kommunikationsrådgiver, T: 21653367, E: tue.aip@harbinger.dk
Billeder
Information om GORM x ENVISION
Om undervisningsforløbene
Forløbene ”Jagten på vacciner” er udviklet af undervisningsforlaget Alinea PLUS i samarbejde med Børns Vilkår, Røde Kors og MSD.
Der er tale om to tværfaglige forløb til henholdsvis 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. Her får de et historisk overblik over sygdomme, viden om hvordan vacciner blev opfundet, og hvordan de virker i kroppen, ligesom de får indblik i verdenssundhed og vaccinefordeling. Børnene får også redskaber til at skelne fake news fra fakta, så de ikke farer vild i den nyhedsstrøm om vacciner, som de møder på sociale medier og lignende. Læringsforløbene giver eleverne mulighed for bl.a. at spille sig frem til viden om vacciner. Eksempelvis afsluttes forløbet til de ældste elever med et computerspil, hvor opgaven er at inddæmme et virusudbrud.
Forløbene er frit tilgængelige på Forstå.dk, en undervisningsplatform, hvor Alinea PLUS samler gratis digitale undervisningsmaterialer af høj kvalitet målrettet grundskolen. Materialerne på Forstå.dk er udviklet, udvalgt og udbudt i samarbejde med en lang række parter, bl.a. af NGO’er, kulturinstitutioner og virksomheder, og Forstå.dk linker til materialet på organisationernes skolesites. Nogle af materialerne er udviklet i partnerskab mellem Alinea PLUS og partnere.
Følg pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Heinz slår fast: Sådan opbevarer du din ketchup!4.6.2024 09:57:10 CEST | Pressemeddelelse
260.000 danskere opbevarer i dag deres ketchup forkert. Det viser en ny undersøgelse fra Heinz. Derfor sætter Heinz, i anledning af international ketchupdag (den 5. juni), nu en stopper for misforståelsen ved at understrege: Ketchup SKAL… i køleskabet!
CHEP Danmark udpeger ny landechef7.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Karsten Ehrhardt er ny landechef for palle- og forsyningskædevirksomheden CHEP Danmark. Han er specialist i at skabe vækst og mere fokus på kundeservice og -behov.
Nye superkræfter til den danske e-handel22.2.2024 14:36:48 CET | Pressemeddelelse
I en tid hvor e-handelgiganterne dominerer den danske e-handel med stort udvalg og små priser, er liveshopping med til at give superkræfter til webshops og detailhandlen. Én superkraft er autenticitet, som i 2024 og fremadrettet bliver den afgørende kundedrivere. Derfor vokser kategorien år for år, mener ekspert.
KAN LI’, ELSKER, KAN IKKE LEVE UDEN!25.10.2023 10:59:38 CEST | Pressemeddelelse
Heinz hylder danskernes kærlighed til ketchup med lancering af verdens første ”Ketchup Hotdog”
HEINZ BRUGER 150 ÅRS TOMATEKSPERTISE TIL AT UDVIKLE NY SERIE AF PASTASAUCER2.10.2023 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Heinz introducerer nu en saucetrio, der skal give danskerne lyst til at klikke ’hygge’ og nyde smagen.