Bellagroup A/SBellagroup A/S

Bogforum x Teater Republique: Nyt partnerskab sætter scenen for internationale forfatterstjerner

Med et fælles ønske om at formidle litteraturen i alle dens former, præsenterer Bogforum og Teater Republique et samarbejde, som bringer samtaler med og om nogle af den samtidige verdenslitteraturs stærkeste stemmer frem i rampelyset. Det første arrangement finder sted allerede til maj med bl.a. Nobelprismodtager Herta Müller, og i dag frigives billetter til juni måneds forfattermøde med sydafrikansk-britiske Deborah Levy.
Herta Müller (tv) gæster Bogforum x Teater Republique til maj, mens Deborah Levy (th) lægger vejen forbi til juni. Fotos til collage: Steffen Roth / Sheila Burnett

Man kender grebet fra de store musikfestivaler: Store navne og uomgængelige optrædener gemmes til allersidste programpunkt for at strække begejstringen blandt de fremmødte gæster. Det var også tilfældet til den seneste udgave af Bogforum, hvor skuespiller Jeanett Albeck søndag kl. 17 indtog Bella Center med sin musikalske tour de force gennem Susanne Brøggers liv og litterære univers.

Fremførelsen blev til i et samarbejde med Teater Republique, hvor netop Brøgger spillede for fulde huse i tre sæsoner i træk i årene 2019 til 2021. Efter dørene til Bogforum 2022 lukkede, har teatret og bogfestivalen fortsat den frugtbare dialog om, hvordan litteraturen kan dyrkes på nye måder. Ikke kun den første weekend af november, men året igennem.

Internationale forfatternavne på scenen året rundt

Resultatet er et nyt indholds- og eventpartnerskab under navnet BogForum x Teater Republique, som henover 2023 og 2024 vil præsentere samtaler med og om en række internationale forfatternavne fra allerøverste hylde på teatrets scene, Revolver.

Den 10. maj, under overskriften ’eksil og erindring’, kan man både opleve en af kontinentets største nulevende forfattere; den rumænskfødte, tyske nobelpristager Herta Müller i samtale med oversætter og kritiker Jørgen Herman Monrad, samt forfatterne Dy Plambeck og Caroline Albertine Minor i samtale med kritiker Bodil Skovgaard Nielsen om ungarske Ágota Kristófs forfatterskab.

Den 5. juni bydes der velkommen til sydafrikansk-britiske Deborah Levy, der med sin anmelderroste, prisvindende erindringstrilogi har slået sit navn fast som én af de mest markante forfattere i den europæiske samtidslitteratur.

Åbner et nyt rum for litterære fællesskaber

Om det nye parløb i krydsfeltet mellem litteratur og scenekultur, siger Bogforums udstillingsleder, Andreas Nordkild Poulsen:

”Bogforum er sat i verden for at formidle litteraturen i alle dens former for et bredt publikum. Det gør vi hvert år i november i Bella Center, men gennem samarbejdet med Teater Republique og Revolver åbnes et nyt rum for fællesskab. Læsning er en privat handling, men fordrer også stærk samhørighed. Gennem læsning ser vi hinanden og os selv, og teatrets rammer er en ideel katalysator for samtale og fællesskabsfordybelse.”

Teaterchef, Rikke Hedeager, stemmer i:

”På Teater Republique & Revolver går vi til den kontemporære verdenslitteratur med en skiftevis legesyg og gravalvorlig mine. Spritnye tekster med poesi, relevans og samfundsengagement er simpelthen én af de ting, der får os til at stå op og morgenen og tro på, at vi kan ændre verden én bog og ét forfattermøde ad gangen.”

Praktisk information om arrangementer og billetsalg:

Bogforum x Teater Republique vil præsentere nye forfatterarrangementer henover 2023 og 2024. Foreløbig er følgende to events i salg til 155 kr. pr. person eks. gebyr via www.osterbroteater.dk

Herta Müller x Ágota Kristóf – eksil og erindring

Onsdag d. 10. maj kl. 17 på Revolver, Østerfælled Torv 34

Arrangementsserien indledes med en aften dedikeret til eksil, erindring og Europas aktuelle situation. Herta Müller (1953-) og Ágota Kristóf (1935-2011) er to af nyere europæisk litteraturs helt centrale skikkelser. Müller og Kristóf har også på hver sin måde har haft betydning for dansk samtidslitteratur – og forståelsen af det nuværende Europa. Alt dét undersøges denne aften gennem to scenesamtaler i selskab med hhv. Herta Müller og Jørgen Herman Monrad, samt Dy Plambeck og Caroline Albertine Minor i samtale med Bodil Skovgaard Nielsen om Ágota Kristófs forfatterskab.

Deborah Levy – frihed og levende selvbiografi

Mandag d. 5. juni kl. 17 på Revolver, Østerfælled Torv 34

Sidste år udkom sydafrikansk-britiske Deborah Levys Ting jeg ikke vil vide og Livets omkostninger til begejstrede danske anmeldelser. Nu udkommer sidste bind, Fast ejendom, og i den anledning gæster Deborah Levy København og Bogforum x Teater Republique.

Herta Müller. Foto: Steffen Roth
Deborah Levy. Foto: Sheila Burnett

Information om Bellagroup A/S

Bellagroup A/S
Center Boulevard 5
2300 Copenhagen S

+45 32 52 88 11https://bellagroup.dk/

Om Bogforum:

Bogforum er Danmarks største litterære event fyldt med forfattere, forlag og bogorme i alle aldre.Bogforum har været afholdt hvert år siden 1992. Messen finder sted i Bella Center Copenhagen og varer tre dage. I 2023 hedder datoerne fredag d. 3., lørdag d. 4. og søndag d. 5. november.

Om Teater Republique og Revolver:

På Teater Republique folder tidens skarpeste iscenesættere sig ud med nyskabende formater og en overvægt af nyskreven dramatik. Teatrets scene, Revolver, byder på kontemporær verdenslitteratur, spritnye tekster og musikoplevelser i skiftevis skramlede og grandiose formater.

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.