Bilka vinder årets mangfoldighedspris

Salling Fondens mangfoldighedspris går i år til Bilka i Vejle, der på kort tid har formået at få alle medarbejdere til at yde en særlig indsats for virksomhedspraktikanter med særlige udfordringer

Salling Fonden uddelte tirsdag i denne uge årets mangfoldighedspris. Vinderen blev Bilka i Vejle, mens andenpladsen ligeledes blev indtaget af en arbejdsplads i Vejle - nemlig Dansk Supermarked Groups Centrallager på Englandsvej.

Arbejdet med mangfoldighed er højt prioriteret hos Dansk Supermarked Group - og koncernens HR-direktør, Peter Poulsen, fremhæver Bilka Vejles strukturerede indsats med indslusning af borgere på kanten af arbejdsmarkedet som et eksempel til efterfølgelse.

- Kollegerne i Vejle tager mentoropgaven meget seriøst og har formået at få alle medarbejdere til at yde en særlig indsats for praktikanter med forskellige udfordringer. Samtidig har de et tæt samarbejde med de lokale jobcentre, som er fantastiske eksempler på, hvordan vi i Dansk Supermarked Group ønsker at bidrage til mangfoldighed og udvikling lokalt, siger han.

Dansk Supermarked Group har i sine kæder Bilka, føtex, Netto og Salling i en lang årrække arbejdet struktureret med indsatser på mangfoldighedsområdet, som blandt andet dækker over virksomhedspraktik, fleksjob, skånejob, borgere med psykiske og fysiske udfordringer samt integrationsindsatser via for eksempel sprogpraktik.

- Vi er en af Danmarks største arbejdspladser - og fylder også meget lokalt, for eksempel åbner vi næste år en ny Bilka i Randers, hvor vi har brug for omkring 500 nye kolleger. Derfor er det kun naturligt, at vi samarbejder med kommuner og jobcentre om også at hjælpe borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Virksomhedspraktik giver en bedre afklaring for den enkelte borger og udvider samtidig vores rekrutteringsbase, da vi løbende har brug for nye kolleger, blandt andet har vi en mængde deltidsstillinger, som passer fint ind til borgere, der ikke har fuld arbejdsevne,siger Peter Poulsen.

Dansk Supermarked Groups centrallager i Vejle, der fik 2. pladsen i Salling Fondens Mangfoldighedspris, er et eksempel på virksomhedspraktik, der virker. Ud af et hold på 22 sprogpraktikanter har hele 80 procent efterfølgende fået fast arbejde - 60 procent på lageret i Vejle og 20 procent i andre virksomheder.

Det er ottende år i træk, at Salling Fonden uddeler en mangfoldighedspris - de sidste to år er der blevet kåret 1., 2. og 3. pladser. Udover de to arbejdspladser i Vejle gik tredjepladsen til føtex i Husum, som udover en bemærkelsesværdig indsats for mangfoldighed i varehuset også har deltaget i et lokalt forankret projekt i et socialt boligbyggeri.

Kontaktinformation

Kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen, Dansk Supermarked Group, 87 78 50 02 / press@dsg.dk@dsg.dk

Information om Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group