Årets lærling i DI Midt Vest er en medarbejder af den helt rette støbning

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest en dygtig støber. Han løste en meget svær svendeprøve som støberitekniker hurtigt og til topkarakter, og han formår samtidig at være en god støtte og hjælp for virksomhedens øvrige lærlinge. Han hedder Morten Larsen, er 30 år og har en fortid som konstabel ved forsvaret med fire udsendelser til krigsområder.

- Vi har valgt at give Morten prisen som Årets Lærling, fordi han udviser en kæmpe faglig stolthed og hele tiden gør lidt ekstra for at udføre sine opgaver bedst muligt. Morten går åbent og ydmygt til opgaverne og viser stor vilje til selv at lære – men også til at lære fra sig, forklarer Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

I arbejdet som støber er det vigtigt at kunne bevare ro og overblik; at holde hovedet koldt, selvom materialerne er varme. Der bliver brugt smeltede jernblandinger, der er 1400-1500 grader varme, når det ryger i formene. Og der skal, helt bogstaveligt, smedes mens jernet er varmt. Så det er et krævende job at være støberitekniker – og Morten har klaret det til UG.

- Normalt har nye medarbejdere brug for at være på virksomheden i en periode, hvor de lærer kulturen og stedet at kende, før de bliver tilbudt en læreplads. Det var ikke nødvendigt med Morten, som troppede op direkte fra kasernen i sin uniform og straks overbeviste alle om sine evner. Forventningerne er til fulde blevet indfriet, og det vil vi gerne hylde, siger Claus Arberg.

Resultaterne af Morten Larsens og kollegaernes anstrengelser på Birns jernstøberi kommer senere til at sidde som bremseskiver, motorophæng og andre motordele på især Volvo, Scania og Mercedes lastbiler over hele verden. Og Birn har ligesom mange andre virksomheder brug for flere dygtige medarbejdere for at kunne følge med den voksende internationale efterspørgsel.

- Medarbejdere som Morten er en del af vores DNA her i Birn med gåpåmod, vilje og evner. Det er vores dygtige medarbejdere, der gør os i stand til at levere produkter i verdensklasse til virksomheder både i Danmark og i udlandet. Derfor vil jeg opfordre til, at flere får øjnene op for de gyldne muligheder, der ligger i at have lærlinge i virksomheden – dygtige lærlinge, der bliver til dygtige faglærte. Det har vi som virksomheder selv ansvaret for, siger HR-chef Morten Madsen, Birn.

FAKTA
Prisen uddeles mandag den 8. april 2019 på DI Midt Vests erhvervstræf hos Niebuhr Gears A/S, La Coursvej 8, 7430 Ikast. DI Midt Vest giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan f.eks. være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”
• har ydet en særlig faglig indsats
• har ydet en særlig social indsats

Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav.

Alle DI Midt Vests 650 medlemmer kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Vald. Birn A/S I Holstebro blev grundlagt i 1896 og er i dag et af Nordeuropas største støberier. Virksomheden producerer støbejern til bl.a. automobil-, pumpe-, og hydraulikindustrien samt diverse former for komponenter. Der er beskæftiget ca. 600 i Holstebro, heraf 50 i selve støberiet.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009, mail: mjnp@di.dk eller presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, mail: jofs@di.dk

Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året. Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg. - Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg. Og i år er der ekstra god g

Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse