ALDI Danmark

8 ud af 10 single-forældre er bekymrede for deres økonomi

Del

De stigende forbrugerpriser rammer single-husholdningerne særligt hårdt. Det viser Aldis forbrugerundersøgelse ALDImeter, der undersøger danskernes hverdag. 71 pct. af danske single-husstande og 80 pct. af single-forældrene siger, at de er bekymrede for deres økonomi. Og mere end halvdelen oplever stress. Forbrugerøkonom giver gode råd.

PR-foto, ALDImeter
PR-foto, ALDImeter

Det er blevet dyrere at være dansker i 2022. Det mærker især husstande med kun én indkomst, som hverken kan dele udgifter eller bekymringer med en partner.

Forbrugerundersøgelsen ALDImeter tager temperaturen på danskernes hverdag, og her svarer 60 pct. af de danske singler, at deres levevis og fremtidsplaner er påvirket af de store prisstigninger. Hos single-forældrene rammer inflationen ekstra hårdt. Blandt dem er 74 pct. påvirket, og næsten hver femte er påvirket ”i meget høj grad.” Desuden er 71 pct. af singlerne og hele 80 pct. af single-forældrene bekymrede for deres økonomi.

Fra februar til oktober 2022 er det generelle forbrugerprisindeks steget fra 4,8 til 10,1*. Det er særligt prisstigninger på el, gas, brændstof og dagligvarer, der har lagt et stort pres på danskernes budgetter.

Presset skaber stress og leder til uholdbare løsninger. 57 pct. af single-forældrene og 50 pct. af singlerne er stressede over, at der er færre penge til uforudsete udgifter. Og den økonomiske usikkerhed kan koste i det lange løb. ALDImeter viser nemlig, at 11 pct. af single-forældrene har lånt ekstra penge til at leve for eller har øget deres kassekredit. Det er næsten tre gange flere end gennemsnittet for den generelle befolkning (4 pct.). Desuden har 8 pct. af single-forældrene søgt støtte hos deres kommune.

Single-forældre springer måltider over
Som single-forælder kan det være svært at finde råderum i budgettet. 43 pct. af single-forældre har købt mere ind i discountbutikker, som følge af de stigende forbrugspriser. Og ifølge Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi, giver det god mening:

”Vi bilder os ikke ind, at vi kan løse alle single-forældres problemer, men vi sætter en ære i at have gode hverdagsvarer til lave priser, vi deler opskrifter på billige retter på Aldi.dk, og vi samarbejder med Too Good To Go for at mindske madspild. Tre faktorer, der alle hjælper husholdningsbudgettet.”

På trods af, at mange single-forældre allerede har tilpasset deres indkøbsvaner, viser ALDImeter-undersøgelsen, at nogle tager drastiske midler i brug for at få madbudgettet til at række.

”13 pct. af single-forældrene har følt sig nødsaget til at springe måltider over pga. deres økonomi. Det er uholdbart og et udtryk for det store pres, de oplever,” siger Louise Wendelbo.

Fokusér på sikring
Forbrugerøkonom Lene Okholm, der er en af flere partnere bag ALDImeter, ved fra sit daglige virke, at det er sværere at få økonomien til at hænge sammen, når der kun er én indtægt.

Hun har dette råd til singlerne: ”Som single-forældre er behovet for at sikre sin indkomst det altafgørende. Når der kun er en person til at sikre indkomsten, er forsikringer mod ulykke, sygdom og arbejdsløshed vigtige ting at afsætte penge til i sit budget. Uanset hvad - så må man hellere være ekstra kreativ med mad og med gaver og højtider, end at spare på disse poster.”

ALDImeter viser, at der er en stor interesse for at søge hjælp og råd til budget-planlægning. 27 pct. af single-forsørgerne har talt med deres familie eller venner om økonomien, og 29 pct. af single-forsørgerne har søgt sparetips på nettet. Det er positivt, mener Lene Okholm, for økonomi og budget bør ikke være et tabu.

* Kilde: NYT: Lidt højere stigninger i forbrugerpriserne - Danmarks Statistik (dst.dk)

HIGHLIGHTS FRA ALDIMETER-UNDERSØGELSEN

Sådan påvirkes singlernes hverdag af de stigende forbrugerpriser: 

  • 80% af singler med hjemmeboende børn er bekymrede over den indvirkning, som de stigende forbrugspriser har på dem selv/deres husstand. Blandt singler uden hjemmeboende børn er tallet på 71%
  • 74% af singler med hjemmeboende børn siger, at deres levevis og fremtidsplaner er blevet påvirket af de store prisstigninger.
  • 71% af singler med hjemmeboende børn mener, at det er blevet sværere at skabe balance mellem indkomst og forbrug. For singler uden hjemmeboende børn er tallet 55%.
  • 69% af singler med hjemmeboende børn er bekymrede for deres privatøkonomiske situation.
  • 30% af singler med hjemmeboende børn overvejer at flytte for at få lavere boligudgifter. For par med hjemmeboende børn ligger tallet på kun 11%.
  • 29% af singler med hjemmeboende børn, samt 14% af singler uden hjemmeboende børn, har søgt på nettet efter sparetips- og tricks.
  • 27% af singler med hjemmeboende børn, og 19% af singler uden hjemmeboende børn har talt med venner/familie om muligheder for at spare. For par med- og uden børn gælder det hhv. 17% og 14%.

Sådan ændres singlernes forbrug af de stigende forbrugerpriser: 

  • 60% af singler med hjemmeboende børn og og 51% af singler uden hjemmeboende børn har købt flest mulige dagligvarer på tilbud for at spare.
  • 43% af singler med hjemmeboende børn og 36% af singler uden hjemmeboende børn har købt mere ind i discountbutikker som følge af de stigende forbrugspriser.
  • 20% af singler med hjemmeboende børn har oftere købt lykkeposer fra Too Good To Go.
  • 20% af singler med hjemmeboende børn føler sig nødsaget til at fravælge økologi- miljø- og/eller klimamærkede varer. For par med hjemmeboende børn gælder det for 10%.
  • 13 % af singler med hjemmeboende børn og 10 % af singler uden hjemmeboende børn har følt sig nødsaget til at springe måltider over pga. økonomien.
  • 11% af singler med hjemmeboende børn har hævet af deres kassekredit eller lånt penge til at leve for.

Stress pga. stigende forbrugspriser: 

  • 57% af singler med hjemmeboende børn og 50% af singler uden hjemmeboende børn er stressede over, at der er færre penge til uforudsete udgifter.
  • 31% af singler med hjemmeboende børn svarer, at de er bange for ikke at have penge nok til mad sidst på måneden. For par med hjemmeboende børn gælder det for 20%.

Kilde: ALDImeter 2 er gennemført af YouGov for Aldi Danmark i august 2022.

SÅDAN FÅR DU OVERBLIK OVER ØKONOMIEN 
GODE RÅD TIL AT LÆGGE DINE VANER OM 

Budgetplanlægning

  • Udarbejd et budget, så du hver måned kender dine udgifter og dit rådighedsbeløb.  
  • Sørg for at sætte penge af til forsikringer, gaver og uforudsete udgifter. 
  • Vær realistisk, når du indtaster beløb i budgettet, og sæt hellere beløbene for højt end for lavt.
  • Tjek, hvor mange abonnementer, herunder streamingtjenester, blade, apps, fitness mm., du betaler for. Her er ofte penge at spare.

Indkøb

  • Lav en madplan for ugen med udgangspunkt i, hvad du allerede har i fryser, skabe og køleskab.
  • Planlæg indkøb ud fra din madplan. Lav en indkøbsseddel hjemmefra, og hold dig til den, så du undgår unødvendige impulskøb.
  • Vælg varer, der kan benyttes i flere af retterne i din madplan, så du nemmere undgår madspild.
  • Notér, når du bruger penge på andet end nødvendige varer, ogopgør hver uge, hvor meget du har brugt på ekstra udgifter. Det kan være en øjenåbner.
  • Appen ”Too Good to Go: Stop madspild” hjælper med at spare på madbudgettet.

Brug fællesskabet – også når du handler ind

  • Din omgangskreds kan rigtig meget! Gå sammen på tilbudsjagt og gå i køkkenet sammen. På den måde skærer du ned i omkostningen per måltid.

Det brugte guld

  • Køb genbrugstøj i butikker og på nettet uden at gå ned på kvalitet.
  • Byt tøj og legetøj med familie og venner.
  • Gør genbrug muligt for andre ved at sælge det tøj, du ikke længere bruger.

Kilde: Forbrugerøkonom, Lene Okholm

Nøgleord

Kontakter

Billeder

PR-foto, ALDImeter
PR-foto, ALDImeter
Download
PR-foto, ALDImeter
PR-foto, ALDImeter
Download

Links

Information om ALDI Danmark

ALDI Danmark
ALDI Danmark
Herstedøstervej 27-29 C
2620 Albertslund

https://www.aldi.dk/

Om ALDImeter:
Dagligvarekæden Aldi analyserer danskerne i en omfattende forbrugerundersøgelse flere gange årligt. Målet er at blive klogere på danskernes hverdag og dele viden om, hvad de tænker, hvordan de handler, og hvad der påvirker dem. Denne undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2.121 CAWI-interview med danskere i alderen 18-65+ år i perioden 2. – 19. august 2022. Data fra ALDImeter er til rådighed på www.aldi.dk/aldimeter

Fakta om Aldi Danmark
Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 190 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldis position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere end 80.000 ansatte.

Følg pressemeddelelser fra ALDI Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ALDI Danmark

Julen presser børnefamilierne – især soloforældre2.11.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Julen står for døren, og det presser de danske børnefamilier økonomisk, viser Aldis seneste forbrugerundersøgelse ALDImeter. 65 pct. af alle danske børnefamilier føler sig økonomisk pressede af den kommende jul. Og næsten hver fjerde børnefamilie med én forsørger vælger helt advents- og kalendergaver fra. Det er vigtigt at skrue forventningerne på plads på en konstruktiv måde, siger familievejleder Lola Jensen.

Gourmet-oste til hverdagspris i Aldi14.10.2022 08:38:00 CEST | Pressemeddelelse

Danskerne er vilde med ost til både hverdag og fest. Derfor har dagligvarekæden Aldi netop fået fire lækre gourmet-oste på hylderne til en rigtig skarp pris. Og pris er en væsentlig faktor i en tid, hvor 74 % af danskerne er bekymrede for de stigende forbrugerpriser og oftere kigger efter pris og gode tilbud, når de handler dagligvarer (tal fra ALDImeter[1]). De fire nye oste er en del af dagligvarekædens Gourmet-serie, der forkæler kunderne med premium-produkter til lave priser.

Ny analyse: Prispres får danskerne til at ændre forbrugsvaner20.9.2022 10:27:00 CEST | Pressemeddelelse

Prisstigningerne fortsætter deres himmelflugt. Forbrugerprisindekset stiger igen og har nu ramt 8,9. Nye tal fra dagligvarekæden Aldis forbrugerundersøgelse ALDImeter viser, at bekymringen for de stigende forbrugerpriser nu sætter markante spor i forbrugernes adfærd. 61 procent af danskerne siger, at deres levevis og fremtidsplaner er påvirket. Og hele 62 procent har nu ændret indkøbsvaner. Det er langt flere end i februar 2022.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum