30-års jubilar er manden i Sparekassen Kronjyllands maskot

Måske har du mødt Sparekassen Kronjyllands Maskot, Kronse, til arrangementer i Randers, i en sportshal, til håndboldkamp med kvindelandsholdet eller i Djurs Sommerland. Har du tænkt på, hvem der er indeni?
Det er altid med åbne arme, når maskotten Kronse møder børn og barnlige sjæle.

Manden, der sveder inde i den store plyssede maskot med de søde øjne og bløde kram, hedder Jan Mågård, er 49 år og bor i Romalt. Til hverdag er han fagchef for Kort og selvbetjening på Sparekassen Kronjyllands hovedsæde på Tronholmen, og 1. august har han arbejdet i Sparekassen Kronjylland i 30 år. Først som kunderådgiver, senere som IT-medarbejder og altså nu som ansvarlig for kort og selvbetjening i Sparekassens afdeling for forretningsudvikling. Hverdagen står i skærende kontrast til, når Jan folder sig ud som Kronse.

Karakterskift

− Det er sjovt, som der sker et karakterskift, når jeg er inde i maskotten Jeg BLIVER simpelthen Kronse; både for mig selv og dem, der møder mig. Selv min kone ser ikke mig, men Kronse. Når jeg er Kronse, bevæger jeg mig på en anden måde og har hele tiden fokus på at hilse på de børn, der er omkring mig, lyder det fra Jan Mågård.

Han var inde i Kronse for første gang for cirka fem år siden. Helt tilfældigt, da ingen andre kolleger rakte hånden i vejret til den tjans ved et af Sparekassens sponsorarrangementer.

Det viste sig, at Jan Mågård havde talent for rollen, og at han selv syntes, det var sjovt. Lige siden har det været Jan Mågård, der trækker i den plyssede dragt, når Kronse hilser på alle de besøgende på Sparekassen Kronjyllands årlige kundedag i Djurs Sommerland, eller når Sparekassen som sponsor for kvindelandsholdet i håndbold deltager ved EM-kampene.

Varmen og tavsheden

− Det er vildt varmt at være inde i sådan en maskot, og jeg har tit en hjælper i nærheden, som har en flaske vand, men som også hjælper mig med at gå rundt. Mit udsyn foregår gennem et net i Kronses mund og er derfor yderst begrænset, og jeg skal jo nødig trampe nogle børn ned, griner Jan Mågård.

− Jeg synes ikke, at en maskot skal sige noget. Den kan give krammere, vinke og signalere, men jeg synes, at det ødelægger lidt af magien, hvis man hører min stemme. Den er ikke en del af Kronse, slår han fast.

Privat er Jan Mågård gift med Heidi, som han har to døtre på 12 og 15 år sammen med.

Næste gang, han trækker i Kronse-dragten, er til Sparekassen Kronjyllands kundedag i Djurs Sommerland 16. september.

Det er altid med åbne arme, når maskotten Kronse møder børn og barnlige sjæle.
Jan Mågård har 1. august 30-års jubilæum i Sparekassen Kronjylland.