DI Fødevarer

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

Del

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke.

Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til markedsføringen af fødevarer til børn. Beslutningen om at hæve aldersgrænsen kommer således som en naturlig forlængelse af dette arbejde. Forum for fødevarereklamer anser det for vigtigt, at børn får forståelse for, hvad der er sunde og gode kostvaner.

Læskedrikreklamenævnet, som håndhæver de særlige retningslinjer for markedsføring af læskedrikke, følger trop og hæver også aldersgrænsen fra 13 til 15 år.

- Det er ingen hemmelighed, at det har været et politisk aktuelt emne - særligt hvis man tager de mange nye typer medier og reklameaktører i betragtning. Her har der været brug for at være mere tydelig om, hvornår der blev reklameret til børn eller ej, siger Jakob Lave, Branchedirektør i DI Fødevarer.

- Vi ønsker at bidrage positivt til børns sundhed og til at skabe en ansvarlig markedsføringskultur i Danmark.

Med stramningen af aldersgrænsen til 15 år i både Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet tydeliggør vi, at vi bakker om regeringens ambition om at beskytte børn mod reklamer for usunde fødevarer, udtaler Marlene Winther Plas, forperson for Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet.

Undersøgelse bekræfter en eksisterende god praksis

En ny undersøgelse foretaget af Opinion på vegne af Forum for Fødevarereklamer viser samtidig, at de danske reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt allerede i dag udgør en begrænset del, af de reklamer børn og unge bliver præsenteret for på de sociale medier.

Undersøgelsen viser således, at børn og unge primært eksponeres for reklamer for fødevarer med et højt indhold af sukker, fedt og salt afsendt af udenlandske producenter og influencere.

Undersøgelsen kort:

  • 15 børn i alderen 13-15 år indsendte over et døgn alle føde- og drikkevarer post, de blev mødt af på sociale medier. Tallet var 276.
  • 163, ud af de 276 indsendte posts, var med indhold af produkter med højt sukker, fedt eller saltindhold.
  • 29 ud af de 163 posts var fra Danmark. Heraf var 15 reklame og 1 reklame var betalt partnerskab.
    Resten var organisk indhold - altså indhold, som brugerne selv skaber uden at have til formål at reklamere for et produkt.


- Resultaterne viser, at det i høj grad er udenlandske reklamer og influencere børnene møder. Derfor er den politiske aftale om indførelse af en aldersgrænse på 15 år på de sociale medier den helt rigtige vej at gå, fremfor national regulering af danske virksomheder, siger Jakob Lave.

- For spørgsmålet er, om det overhovedet hjælper, når det ikke begrænser udenlandske reklamer og influencere? Hvis man skulle gå så langt som at lovgive om markedsføring af fødevarer, vil det give bedst mening på EU-niveau for ikke at skævvride konkurrencen.

Undersøgelsen viser desuden, at de unge har en høj grad af forståelse og kritisk sans for, hvad der er markedsføring. Samtidigt viser undersøgelsen, at deltagerne havde en god forståelse for, hvilken type kost, der er sund og hvilken type kost de bør begrænse mængden af.

Forum for Fødevarereklamer repræsenterer et bredt samarbejde mellem DI Fødevarer, Dansk Erhverv, Horesta, Bryggeriforeningen, De Samvirkende Købmænd, Dansk Annoncørforening, KreaKom, Danske Medier og TV 2|Danmark.

Samarbejdet har siden 2008 sat rammer for ansvarlig markedsføring med et frivilligt kodeks, der løbende er blevet revideret. Forum for Fødevarereklamer opfordrer alle aktører i branchen til at følge den frivillige retningslinje og dermed være med til at sikre en ansvarlig og balanceret markedsføring over for børn og unge.

Kontakter

DI Fødevarer er en brancheorganisation under Dansk Industri med 250 medlemmer – lige fra små iværksættere til de største globale danske fødevarevirksomheder, som producerer alt fra lakridspiber til laksemousse. I DI Fødevarer arbejder vi for at organisere og fremme fødevarevirksomheder. Vi vil gøre Danmark til verdens mest attraktive land for fødevarevirksomheder at arbejde i og ud fra, så de kan bidrage mest muligt til et stærkt og cirkulært samfund.

Følg pressemeddelelser fra DI Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Fødevarer

DI Fødevarers årsdag 2023: Hvordan skaber vi fremtidens fødevarer?10.11.2023 14:49:32 CET | Pressemeddelelse

Morgendagens fødevarer er højt på dagsordenen, i en tid hvor fødevarevirksomheder har høje ambitioner om bæredygtighed – og hvor de globale risici aldrig har være større. Fremfor alt – hvordan forener virksomhederne de store udfordringerne med forbrugernes ønsker? Dette er de centrale temaer på DI Fødevarers årsdag 2023, hvor fødevarerminister Jacob Jensen, fagfolk, erhvervsfolk og politikere drøfter løsninger.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye