DI Fødevarer

DI: Erhvervslivet støtter nyt klimamærke

Et klimamærke for danske fødevarer er i dag rykket et vigtigt skridt nærmere, og det hilses velkomment af dansk erhvervsliv.
Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke.

- Vi kan klart støtte anbefalingerne. Et officielt klimamærke på fødevarer er et godt supplement til de officielle kostråd og vil bidrage til den grønne omstilling af danskernes kost ved at hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg, når de står i indkøbssituationen, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

DI’s branchefælleskab for fødeerhvervet, DI Fødevarer, har i det seneste år deltaget i den arbejdsgruppe, som i dag afleverede sine anbefalinger om et klimamærke til fødevareminister Jacob Jensen.

- Det er en meget stor glæde, at en så stor kreds på tværs af hele fødevareerhvervet og med deltagelse af  forbruger- og naturorganisationer er nået til enighed om, hvilke metoder og datagrundlag der skal lægge til grund for klimamærket, siger Leif Nielsen.

En hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er ifølge Leif Nielsen gode data. Det er en hjælp for virksomhederne, at der bliver offentlige data,  lavet på et validt, solidt og transparent grundlag, og som er tilgængeligt for alle. Det er med til at skabe tillid mellem forbrugerne og producenter.

- Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykkes med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskab. Det har vi gjort nu. Vi har fået en fælles forståelse af, hvordan fødevarernes klimaaftryk skal beregnes og mærkes, og vi får en officiel regnemetode og database, alle kan bruge, siger Leif Nielsen.

Brug for større ambitioner

DI Fødevarer havde gerne set et mere ambitiøst oplæg til fødevarer i databasen, men også en hurtigere eksekvering.

- Forventningen er, at databasen først er klar i 2025. Desuden er en database på 500 fødevarer efter vores opfattelse ikke tilstrækkelig, hvis vi skal opnå en reel udbredelse af mærket. Der skal mere til, siger Leif Nielsen.

- Det har været vigtigt for DI Fødevarer, at arbejdet i videst muligt omfang er i overensstemmelse med  kommende fælles EU initiativer. Det er vores ambition, at et dansk klimamærke kan inspirere til den europæiske samtale om et fælles klima- og bæredygtighedsmærke i Europa, siger Leif Nielsen.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke.

Information om DI Fødevarer

DI Fødevarer

DI Fødevarer er en brancheorganisation under Dansk Industri med 250 medlemmer – lige fra små iværksættere til de største globale danske fødevarevirksomheder, som producerer alt fra lakridspiber til laksemousse.

I DI Fødevarer arbejder vi for at organisere og fremme fødevarevirksomheder. Vi vil gøre Danmark til verdens mest attraktive land for fødevarevirksomheder at arbejde i og ud fra, så de kan bidrage mest muligt til et stærkt og cirkulært samfund.

Følg pressemeddelelser fra DI Fødevarer

Flere pressemeddelelser fra DI Fødevarer

DI Fødevarers årsdag 2023: Hvordan skaber vi fremtidens fødevarer?10.11.2023 14:49:32 CET | Pressemeddelelse

Morgendagens fødevarer er højt på dagsordenen, i en tid hvor fødevarevirksomheder har høje ambitioner om bæredygtighed – og hvor de globale risici aldrig har være større. Fremfor alt – hvordan forener virksomhederne de store udfordringerne med forbrugernes ønsker? Dette er de centrale temaer på DI Fødevarers årsdag 2023, hvor fødevarerminister Jacob Jensen, fagfolk, erhvervsfolk og politikere drøfter løsninger.

DI Fødevarers årsdag 2022: Fødevarer i en forandret verden11.11.2022 10:23:20 CET | Presseinvitation

Corona, klima, korn, krise, konflikt og krig. Alt får konsekvenser for virksomhederne og for hvad der lander på forbrugernes tallerken. Energi- og fødevarepolitik er nu også sikkerhedspolitik. Konflikter som den i Ukraine rammer erhvervslivet med gennembrudte forsyningskæder, manglende afsætning og generel markedsuro og inflation. Det er de brændende temaer, som eksperter og branchefolk drøfter på DI Fødevarer årsdag.