Advice Agency

60 % af danskerne vil have strammere regler for nikotinposer

Del

En ny analyse af danskernes holdninger til sundhedspolitik viser, at seks ud af ti ønsker strammere regler for nikotinposer – flere end både for cigaretter og e-cigaretter. Kommunikationsbureauet Advice står bag analysen Den Sundhedspolitiske Puls, der for anden gang tager pulsen på danskernes syn på sundhed og politik.

Julius Møller Meilstrup, Head of Public Affairs i Advice, til lanceringen af Den Sundhedspolitiske Puls 2024
Julius Møller Meilstrup, Head of Public Affairs i Advice, til lanceringen af Den Sundhedspolitiske Puls 2024 PR-foto

Politikerne skal stadig prioritere sundhed højest, hvis det står til danskerne. Det er én af konklusionerne i Den Sundhedspolitiske Puls, der er en ny analyse foretaget af kommunikationsbureauet Advice. Det er på trods af, at andelen af danskere, der har hospitaler og sundhed blandt de tre vigtigste dagsordener, er faldet med otte procentpoint fra 2024 til 2025.

Analysen viser også, hvilke sundhedsskadelige produkter danskerne ønsker højere afgifter eller strammere regler for. Nikotinposer topper listen med 60 %, mens 57 % peger på cigaretter, 45 % på vapes og e-cigaretter og 21 % på både ultraforarbejdede fødevarer og solarier. 12 % mener ikke, at reglerne skal strammes.

Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse, har fået forelagt analysen og ser den som et udtryk for, at der i Danmark er opbakning til en styrket indsats mod skadevirkningerne af tobak og nikotin.

”Sammen med otte andre toneangivende organisationer har Kræftens Bekæmpelse for nylig slået fast, at Danmark har brug for et endeligt opgør med tobak og nikotin. Vi opfordrer politikerne til at sikre, at produkterne ikke længere sælges efter 2035. Analysen fra Advice bekræfter, at befolkningen ønsker handling. Højere priser og strammere regler er vigtige skridt på vejen,” siger Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse. 

For 6 ud af 10 danskere er sundhed vigtigt for, hvor de sætter deres kryds ved et politisk valg, hvilket er samme niveau som i 2024. Kræftsygdomme (61 %) og psykiske og mentale lidelser (57 %) er de kategorier indenfor sundhedsområdet, danskerne mener politikerne skal prioritere højest.

Klima og miljø er en prioritet, men går markant tilbage

Klima og miljø er stadig det næstvigtigste politiske emne for danskerne, men området har oplevet en markant tilbagegang. I 2024 havde 43 % klima og miljø blandt deres tre vigtigste politiske dagsordener. I år gælder det 31 % – et fald på 12 procentpoint. Dermed er det det område, der oplever størst fald, mens EU og udenrigspolitik samt forsvar og militære operationer er rykket frem.

”Den Sundhedspolitiske Puls viser, hvor dynamiske danskernes politiske prioriteringer er, og hvordan de flytter sig i takt med de store samfundsdagsordener. EU, udenrigspolitik og forsvar har fyldt meget i debatten de sidste år, og det har gjort fokus på klima og miljø mindre. Det er en påmindelse om, at man som organisation eller virksomhed konstant er nødt til at følge udviklingen tæt og være forudsigende for selv at kunne tappe ind i dagsordener og sætte retninger,” siger Merete Arentoft, managing director & partner i Advice.

Den Sundhedspolitiske Puls baserer sig på data fra Norstat og er en spørgeskemaundersøgelse med 2.042 repræsentative danske deltagere fra 4. juli til 22. juli 2025. Den fulde analyse kan læses her.

Udvalgte indsigter fra Den Sundhedspolitiske Puls

  • 6 ud af 10 danskere mener, at nikotinposer bør underlægges strammere regler
  • Kræftsygdomme (61 %) og psykiske og mentale lidelser (57 %) er danskernes hovedprioriteter på sundhedsområdet
    • Hud- og sexsygdomme (2 %) har lavest prioritet blandt danskerne
  • 73 % af danskerne føler trygge ved, at det danske sundhedsvæsen kan give dem den bedst mulige behandling, hvis de bliver alvorligt syge i morgen
  • 43 % af danskerne er enige i, at det offentlige i højere grad bør hjælpe borgere, der ønsker at få børn
  • 51 % af danskerne ved ikke hvilket parti, de synes, gør det bedst på sundhedsområdet
  • 16 % danskerne svarer, at Dansk Folkeparti er bedst til at håndtere ældreområdet – højest af alle partier

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse
Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Download
Merete Arentoft, Managing Director & Partner i Advice
Merete Arentoft, Managing Director & Partner i Advice
PR-foto
Download
Analyse: Den Sundhedspolitiske Puls
Analyse: Den Sundhedspolitiske Puls
Download
Julius Møller Meilstrup, Head of Public Affairs i Advice, til lanceringen af Den Sundhedspolitiske Puls 2024
Julius Møller Meilstrup, Head of Public Affairs i Advice, til lanceringen af Den Sundhedspolitiske Puls 2024
Download
Axel Løppenthin, Senior Advisor i Advice, til lancering af Den Sundhedspolitiske Puls i 2024
Axel Løppenthin, Senior Advisor i Advice, til lancering af Den Sundhedspolitiske Puls i 2024
PR-foto
Download

Om Den Sundhedspolitisk Puls

Data til Den Sundhedspolitiske Puls baserer sig på en spørgeskemaundersøgelse, der tager udgangspunkt i besvarelser fra 2.042 danskere og er repræsentativ på køn, alder, uddannelse og geografi. Dataindsamlingen er foretaget i samarbejde med Norstat A/S i perioden 4. juli til 22. juli 2024. Norstat er en af Nordens stærkeste leverandører af surveydata.

Advice gennemførte den første udgave af Den Sundhedspolitiske Puls i 2024. Når der under grafer i analysen står 4049 respondenter, er det fordi respondenterne fra 2024-rapporten tælles med. Med øje for at måle udviklingen på centrale områder, går flere spørgsmål igen. Der er også blevet tilføjet nye spørgsmål i dette års måling om aktuelle emner, som f.eks. afgifter på sundhedsskadelige produkter og regional- og kommunalvalget den 18. november 2025.

Der er kontrolleret for mulige sammenhænge med baggrundsvariable som alder, køn, region, partivalg og uddannelse. Forskellen mellem ovenstående variable, vil kun fremgå i rapporten, når de er statistisk signifikant forskelle imellem grupperne.

Den fulde analyse kan gratis downloades her.

Følg pressemeddelelser fra Advice Agency

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Advice Agency

Norsk tech-gazelle tager markant ryk ind på det danske marked i et nyt, fælles selskab med konsulenthuset Advice14.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Norske Forte Digital har på blot fem år markeret sig som én af de mest succesrige og hurtigstvoksende tech-spillere i Norden. Virksomheden går nu ind i Danmark og etablerer nyt selskab med reklame- og kommunikationsbureauet Advice. Målet er at skabe et attraktivt tech- og udviklermiljø i Danmark og blive en dominerende spiller inden for teknologi, design og strategisk rådgivning.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye