Saferoad Services A/S

Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land

Del

Ny rapport konkluderer, at både midtlinjer og kantlinjer påvirker trafikanternes adfærd, herunder valg af placering på vejen. Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent vil således også bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld.

Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld, er konklusionen på ny rapport.
Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld, er konklusionen på ny rapport. Foto må frit benyttes ved omtale af nyheden.

En betydelig andel af de alvorlige trafikuheld på smalle veje i åbent land er ifølge Havarikommissionen eneuheld og frontalkollisioner. Disse uheld sker blandt andet på smalle veje uden længdeafmærkning. 
 
Den manglende afmærkning kan have betydning for trafikanternes erkendelse af vejforløbet og placering på vejen, særligt i mørkt og fugtigt føre. Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld.
 
Det er konklusionen på den rapport, som Sweco har afleveret i april 2025 til Vejregelgruppen med titlen Bedre afmærkning af smalle veje i åbent land.

Behov for justering af regler og praksis

Hos Asfaltindustrien har direktør Jakob Svane læst den nye rapport med interesse. Han håber, forventer, at der nu bliver justeret i reglerne, så flere smalle veje i det åbne land får enten midtlinjer eller kantlinjer. Desuden peger han på behovet for, at vejmarkeringerne holdes ved lige for at forblive effektive til at forbedre trafiksikkerheden.
 
”Rapporten bekræfter jo i grunden det, som man måtte formode: at flere vejstriber bidrager til mere sikker kørsel og øget trafiksikkerhed. Jeg forventer, at Vejregelgruppen kommer til at drøfte en tilpasning af reglerne for vejstriber,” siger Jakob Svane og tilføjer:
 
”De vejmarkeringer, som rapporten så at sige anbefaler, er designet til at blive overkørt. Derfor må man også forvente, at det bliver nødvendigt med ret hyppige genmarkeringer, så vejmarkeringerne kan blive ved med at bidrage til trafiksikkerheden.”

Erfaringer og test viser vejen

Rapporten om bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land er skrevet på baggrund af et studie af praksis, erfaringer og undersøgelser fra ind- og udland samt en praktisk test med henholdsvis kantlinjer og midterlinjer på fire udvalgte vejstrækninger i Viborg Kommune.
 
En ad hoc-gruppe bestående af Thomas Skallebæk Buch (Vejdirektoratet) som projektleder, Rikke Rysgaard (Havarikommissionen for vejtrafikulykker), Per Bundgaard Øster (Vejdirektoratet), Henrik Bützau Hasling (Esbjerg Kommune) og Niels Hansen (Systemafspærring) har bidraget med input og sparring til rapporten.
 
Kantlinjer og midtlinjer på de udvalgte teststrækninger blev udført som midlertidig bemaling, der alt andet lige er mindre synligt for bilisterne end blivende vejmarkering, udført med termoplast. Alligevel viser testen, at flere bilister placerede sig mere hensigtsmæssigt på de opstribede veje. Både alene på lige strækninger, i kurver og i mødet med andre trafikanter.

Etablering og vedligeholdelse af vejmarkeringer

”Det er glædeligt, hvis rapporten medfører, at vi får mulighed for at øge trafiksikkerheden med midtlinjer eller kantlinjer på flere smalle veje i åbent land,” siger Saferoad Services adm. direktør Jesper Wraae-Bess og tilføjer:
 
”Hos Saferoad arbejder vi hele tiden på at forbedre trafiksikkerheden, og vi vil glæde os til at etablere og vedligeholde bedre vejmarkeringer på smalle veje i åbent land.”

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld, er konklusionen på ny rapport.
Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil bidrage til at øge trafiksikkerheden og formentligt forhindre alvorlige trafikuheld, er konklusionen på ny rapport.
Foto må frit benyttes ved omtale af nyheden.
Download

Saferoad Services A/S

Saferoad Services er en af Danmarks førende virksomheder inden for kørebaneafmærkning, vejmarkering og markering af parkeringspladser. Vi har siden 2004 håndplukket fagligt dygtige medarbejdere på alle niveauer, så vi i dag har det stærkeste team inden for vores niche.

Saferoad Services er en del af SAFEROAD-gruppen, med hvem vi har et fælles værdigrundlag:

Vi udviser omsorg for mennesker på farten, vores kunder, vores medarbejdere og miljøet.

Vi har en dynamisk virksomhedskultur, som sikrer, at vi konstant bevæger os fremad og stræber efter at være frontløber på vores markeder.

Integritet er det kompas, vi navigerer efter i alt, hvad vi gør. Vi er professionelle, pålidelige og ivrige efter at dele viden med hinanden og med det omgivende samfund.

Saferoad Services har hovedkontor i Køge samt afdelinger i Jylland og Aalborg.

Følg pressemeddelelser fra Saferoad Services A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Saferoad Services A/S

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye