Særlig metode giver bedre trivsel og mindre medicin hos borgere med demens
16.8.2024 06:00:00 CEST | Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen | Pressemeddelelse
Fire københavnske plejehjem har nedbragt forbruget af antipsykotisk medicin med 60 pct. Og trivslen for borgere med demens er blevet markant bedre. Nu skal erfaringerne med ny, systematisk metode udbredes til hele kommunen.

Alt for mange borgere med demens får behandling med antipsykotisk medicin. Det er derfor et stort ønske – både politisk og fagligt – at få nedbragt forbruget af den antipsykotiske medicin. Den gives ofte for at dæmpe psykiske og adfærdsmæssige udfordringer hos borgere med demens som fx uro eller udadreagerende adfærd.
I det toårige projekt ’Bedre trivsel – mindre medicin’ har Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning arbejdet på fire af kommunens plejehjem med at videreudvikle en særlig demensfaglig metode. Den hedder BPSD-metoden, og videreudviklingen har givet rigtig gode resultater. Faktisk så gode, at forbruget af antipsykotisk medicin er reduceret med 60%. Samtidig oplever 50% af borgerne færre symptomer og dermed bedre trivsel. Og over 50% af medarbejderne oplever, at de har fået flere handlemuligheder, og at rammerne for deres arbejde er blevet bedre.
”Rigtig mange borgere med demens får antipsykotisk medicin, men det er sjældent det rigtige for dem, for effekten er ofte lille, og samtidig har medicinen mange og alvorlige bivirkninger, ikke mindst en betydelig overdødelighed. En stor del af medicinen kan undværes – hvis vi lykkes med at skabe de rigtige rammer i plejen og finde frem til, hvorfor den enkelte borger mistrives. Og det viser projektet her tydeligt,” siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
Når borgere med demens får antipsykotisk medicin, skyldes det nemlig ofte, at de udviser en adfærd, som medarbejderne ikke er klædt ordentligt på til at håndtere. Men det kan virke som symptombehandling, hvor man ikke får fat i de grundlæggende udfordringer.
Demensområdet kræver særlige kompetencer
På de fire plejehjem har medarbejderne haft fokus på at bruge ikke-medicinske metoder som eksempelvis sansestimulering – for på den måde at forebygge eller erstatte behovet for medicin. Desuden er der arbejdet med systematisk medicingennemgang for alle borgerne for at sørge for, at der løbende er en afvejning af effekt over for bivirkninger og en klar behandlingsplan. Det er sket i et styrket samarbejde med plejehjemmenes faste læge, som også spiller en afgørende rolle i arbejdet med at nedbringe forbruget af antipsykotisk medicin.
”Projektet viser tydeligt, at når medarbejderne bliver ordentligt klædt på med viden og konkrete metoder, som passer til netop borgere med demens, så kan de tilbyde en langt bedre omsorg. Det giver markant bedre trivsel hos de ældre, og de fleste kan helt komme af med den antipsykotiske medicin. Det er fantastisk. Og uden tvivl en metode med rigtig stort potentiale, som vi nu vil udbrede til resten af vores plejehjem,” siger Sisse Marie Welling.
I evalueringen af projektet begrundes succesen netop med, at medarbejderne har opnået øget viden om antipsykotisk medicin, og at de har fået flere kompetencer og et fælles sprog ift. metoder, der kan sættes i stedet for medicin. Generelt vurderer lederne, at projektet har løftet kvaliteten markant og skabt en kulturændring både internt i organisationen og ift. samarbejdet med plejehjemslæger.
Projektets resultater
I projektet indgik i alt 74 beboere med demens, hvoraf 23 fik antipsykotisk medicin ved projektets start.
Ved afslutningen af projektperioden fik størstedelen (65) af de 74 ikke antipsykotisk medicin; heraf var 51 beboere aldrig opstartet; 14 beboere var stoppet; og fem var reduceret.
Ingen beboere har fået forøget deres forbrug, og tre er opstartet pga. psykisk sygdom.
Fakta:
- Projektet ’Bedre trivsel – mindre medicin’ har kørt på de fire københavnske plejehjem Absalonhus, Langgadehus, Klarahus og Demenscenter Højdevang Sogn i perioden 2021-2023.
- Projektet har fået støtte fra den nationale ’Pulje til praksisnært kompetenceløft til nedbringelse af antipsykotisk medicin’ fra Sundhedsstyrelsen.
- Projektet er en videreudvikling af den såkaldte BPSD-metode, som bygger på systematisk årsagsanalyse, og som er anbefalet af Sundhedsstyrelsen.
- BPSD står for ”Behavioral and Psychological Symptoms of Dementia”. Oversat til dansk betyder det ’Adfærdsmæssige og psykiske symptomer ved demens’. Københavns Kommune var den første kommune til systematisk at tage metoden i brug i 2020.
- Medicinværktøjet, som er blevet udviklet i projektet, er blevet udgivet i Sundhedsstyrelsens håndbog ”Guide til at nedbringe brug af antipsykotisk medicin til mennesker med demens”.
Kontakter
Katrine Kirch KirkegaardPressekonsulent
Tlf:21273273lh6p@kk.dkFølg pressemeddelelser fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Ønske til nyt regeringsgrundlag: Gør Danmark til verdensmestre i demens2.6.2026 15:35:41 CEST | Pressemeddelelse
Med dannelsen af en ny regering ser det ud til, at der nu endelig bliver sat gang i en ny handlingsplan for demens. Det erfarer sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) fra Københavns Kommune. Han vil presse på for, at ambitionerne ryger helt til tops.
København dropper skumklude og sænker CO₂-udledning med 350 ton årligt2.6.2026 05:58:00 CEST | Pressemeddelelse
De klassiske engangsskumklude er i årevis blevet brugt flittigt af hjemmeplejen, i daginstitutioner, på botilbud og plejehjem i København. Men nu er de fortid. For de er lavet af plast, kan ikke genanvendes, og ender derfor i forbrændingen. Kommunen har en ’grønnere’ afløser klar.
Nu åbner Omsorgstelefonen, som skal øge trygheden i Københavns ældrepleje1.6.2026 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag kl. 9 kan københavnere ringe til Omsorgstelefonen, hvis de er bekymrede over den pleje og omsorg, som bliver ydet i hjemmeplejen, sygeplejen eller på plejehjem. Målgruppen for Omsorgstelefonen er både borgere, pårørende og kommunens medarbejdere.
Madklubber på plejehjem forebygger ensomhed hos ældre1.6.2026 05:57:00 CEST | Pressemeddelelse
Fællesskab om måltider i madklubber kan forebygge ensomhed blandt beboere på plejehjem. Det viser erfaringer fra et forskningsprojekt, der er blevet til en ny håndbog. Den kan plejehjem landet rundt bruge til at skabe egne madklubber
København styrker demensindsats – bl.a. med højskoleophold til unge pårørende5.5.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange københavnere lever i dag med demens tæt inde på livet, og antallet af demenstilfælde er stigende. Derfor har politikerne i Københavns Kommune vedtaget en samlet ’Demenspakke’ til 5,8 mio. kr., som skal styrke indsatsen for mennesker med demens og deres pårørende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum