Tjekker du denne detalje? Danskerne glemmer vigtig ting før ferien

Sommerferien står for døren, men fire ud af ti danskere tjekker ikke, om deres solcreme stadig kan holde sig fra sidste års ferie.

Sommerferien står for døren, og for rigtig mange danskere betyder det rejser til varmere himmelstrøg, hvor strand, pool og oplevelser i solen står øverst på dagsordenen.

Og man kan ikke sige solferie uden også at sige solcreme, men desværre kommer mange danskere potentielt set til ikke at være optimalt beskyttet mod solens skarpe UV-stråler.

I hvert fald hvis man ser på en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Her svarer fire ud af ti danskere, at de ikke tjekker udløbsdatoen på deres solcreme, og det kan føre til forbrændinger på trods af, at man har smurt sig ind. Det fortæller Mette Glad, der er fagchef i sundhed hos Gjensidige:

“Med tiden mister solcreme sin beskyttende virkning mod solens stråler, og derfor kan man stå i en situation, hvor man tror, man er godt beskyttet, men ikke er det. Ud over at se på holdbarhedsdatoen, så kan man med fordel også tjekke, om solcremen lugter harsk, om farven er skiftet eller konsistensen har ændret sig.”

Særligt de unge glemmer at tjekke solcremen

Det er særligt den yngre del af befolkningen, der ikke får tjekket op på, om deres solcreme stadig har den beskyttende virkning, som emballagen giver udtryk for. I undersøgelsen svarer hver anden dansker mellem 18 og 29 år, at de ikke tjekker udløbsdatoen på deres solcreme.

De tal bekymrer Mette Glad, der henviser til, at den yngre del af befolkningen i forvejen opholder sig mange timer i solen i sommermånederne, og måske ikke altid er lige gode til at huske at få smurt sig ind i solcreme flere gange dagligt.

“Vi ved, at der i disse år sker en markant stigning i antallet af tilfælde af hudkræft, og at meget af den stigning skyldes folks solvaner. Derfor er det også enormt vigtigt, at man fra en ung alder agerer forebyggende, og en af de ting, man skal sørge for, ud over at få smurt sig ind i solcreme, er at sikre, at den rent faktisk også beskytter mod solens stråler.

Ifølge Sundhedsdatastyrelsens Cancerregister var der i 2022 flere end 5000 tilfælde af hudkræft i Danmark.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige i april 2024 blandt 1002 repræsentativt udvalgte danskere.

Tjekker du udløbsdatoen på din solcreme?

18-29- årige

Nej

Bruger/køber aldrig solcreme

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.