Hjemrejse til 200.000 kroner: Uforsikrede danskere kan komme i problemer i Europa

Hvert år må danskere transporteres hjem fra ferier i Europa på bårer eller i ambulancefly, og det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man kun har udstyret sig med det blå sygesikringskort, lyder advarslen fra Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.

For mange danskere byder sommerferien på rejser til Sydeuropæiske destinationer, hvor sol og strand er i højsædet. Heldigvis har 4,6 millioner danskere ifølge Udbetaling Danmark et blåt sygesikringskort, der gør, at man har ret til behandling på sygehuse under samme vilkår som de lokale borgere i det EU/EØS-land, man befinder sig i.

Men der er desværre også noget, som ikke er dækket af det blå sygesikringskort, nemlig hjemtransport ved sygdom.

Og det kan blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis man tager på ferie uden en separat rejseforsikring, også selvom man stadig befinder sig inden for Europas grænser. Det fortæller Louise Hertzum Andersen, der er fagchef hos Gouda Rejseforsikring, som er en del af Gjensidige.

“Hvert år ser vi i omegnen af ​​50 personer, der er nødsaget til at blive fragtet hjem af et ambulancefly fra Europæiske destinationer. Og selvom det kan være en kort flyvetur sammenlignet med USA eller Thailand, så koster det over 200.000 kroner i gennemsnit. Og derfor er det så vigtigt at sørge for, at man er forsikret korrekt, så man ikke selv ender med at skulle dække udgifter til egenbetaling og hjemtransport.”

Selv hvis man er udsat for ting, der ikke kræver hjemtransport i et ambulancefly, kan det blive dyrt at komme hjem fra sin ferie. Skal man eksempelvis fragtes hjem på en båre, så kræver det ni sæder i et fly at kunne installere båren.

“En båretransport bliver brugt ved sygdom eller skader, der er mindre alvorlige end ved et ambulancefly, men det er stadig skader, der gør, at man har brug for en medicinsk ledsager. Disse sager kan hurtigt løbe op i over 75.000 kroner, hvis man ikke er forsikret,” siger Louise Hertzum Andersen.

Har man et blåt sygesikringskort, bør man, inden man rejser på ferie i Europa, undersøge, om kortet stadig er gyldigt, og, hvis dette ikke er tilfældet, bestille et nyt. Og har man ikke et blåt sygesikringskort, er det naturligvis lige så vigtigt at få det bestilt.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.