GjensidigeGjensidige

Pas på under ferien: Mange glemmer vigtig detalje, når de svinger betalingskortet i udlandet

Snart rejser titusindvis af danskere på sommerferie i Europa, hvor langt de fleste primært kommer til at bruge deres kort, når der skal betales på rejsen. Der er dog et par ting, du bør vide om dit betalingskort i udlandet, hvis du vil undgå risikoen for at stå i køen i bermudashorts uden at kunne betale.

Der er mange ting, der skal pakkes, når turen går ud af Danmark i sommerferien. Hvor det tidligere var vigtigt at veksle til den lokale valuta inden afrejse, så vælger langt de fleste af os i dag udelukkende at bruge vores betalingskort, når der skal handles og betales på ferien i udlandet.

Mulighederne for at betale med kort er blevet meget bedre i hele verden. Alligevel ender flere rejsende hvert år med at stå i en frustrerende situation, hvor de pludselig ikke kan bruge deres betalingskort. Men det kan ofte undgås, fortæller Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland, og som i øvrigt selv rejser meget i udlandet.

"Betalingskortet er uden tvivl det mest foretrukne betalingsmiddel, når vi danskere rejser til udlandet. Når vi en sjælden gang måske oplever, at vi ikke kan bruge vores kort, er der ofte en helt naturlig forklaring. Måske har vi tastet koden forkert tre gange, har overskredet vores beløbsgrænse eller er endt på et af de få betalingssteder, der enten kun tager imod et Visa/Dankort eller et Mastercard,” fortæller han.

Det sidste sker typisk hos biludlejningsfirmaer, da de ikke altid vil tage imod et såkaldt debitkort, som dit Visa/Dankort er, men i stedet vil have, at du betaler med et kreditkort som eksempelvis Mastercard.

"Det har min familie netop selv oplevet på ferie til Toscana. Her fik vi at vide, at vi kun kunne betale for billeje med et Visa/Dankort, hvis vi tilkøbte en ekstra forsikring. Det skulle vi ikke, hvis vi betalte med et Mastercard kreditkort. Så i lige dette tilfælde var begge dele muligt, men det ene kort ville betyde et ekstra køb. Det er langt fra alle steder en mulighed, når du vil leje bil,” forklarer Jan Mågård.

Mange har kun ét kort med

Uanset årsagen til, at du ikke kan bruge dit kort på ferien, bliver problemet først stort, hvis du kun har medbragt ét betalingskort. Det er her, svedperlerne for alvor springer, mens betalingskøen bag dig vokser. I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, svarer flere end 40 procent af de adspurgte, at de kun medbringer ét kort på ferien, mens halvdelen vælger at tage to eller flere kort med.

I samme undersøgelse svarer hver tiende, at de har oplevet, at deres kort ikke virkede på en udlandsrejse.

"Det er derfor en meget vigtig detalje af have to kort med på ferien. Det kan redde hele din ferie – også hvis du har mistet det ene kort eller fået det stjålet,” lyder Jan Mågårds opfordring.

Hvis du mister eller får stjålet dit kort, skal du i øvrigt straks få kortet spærret, så det ikke bliver misbrugt.

Det kan også anbefales at have betalingskortene på din telefon med Apple Pay eller Google Pay, så du ikke er nødt til hele tiden at bære rundt på kortene fysisk under ferien. Mister du alligevel dit eneste kort, kan du i de fleste banker heldigvis få lavet et digitalt betalingskort, der straks virker på din telefon.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland i maj 2024 blandt 1012 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvor mange betalingskort har du med, når du rejser på ferie?

Har kun ét kort med

43 %

Har to kort med

42 %

Har altid flere end to kort med

11 %

Ved ikke

4 %

Har du inden for de seneste tre år oplevet, at dit betalingskort ikke virkede under en ferie i udlandet?

10 %

Nej

72 %

Har ikke været på ferie i udlandet de seneste 3 år

17 %

Ved ikke

1 %

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.