Nærmer sig højsæson: Klamydiatilfælde topper i sommermånederne

Sommeren er højsæson for mange ting, heriblandt klamydiatilfælde. Tal fra Statens Serum Institut viser, at august måned de seneste tre år har tegnet sig for flest klamydiatilfælde.

Der er mange ting at se frem til i løbet af sommermånederne, men en del danskere løber desværre hvert år ind i et problem, de helst havde undgået. Nemlig klamydia.

I 2023 alene blev der i den danske befolkning konstateret lidt over 37.000 tilfælde af klamydia ifølge tal fra Statens Serum Institut. Og særligt i sommermånederne kommer rigtig mange danskere hinanden lidt ekstra ved, når både festivaler og sommerferier står for døren, og det kan aflæses i antallet af klamydiatilfælde i månederne juli, august og september.

De seneste tre år har der nemlig sammenlagt været flest tilfælde af klamydia i netop årets tredje kvartal, og særligt i august, der alle tre år har været den måned med flest klamydiatilfælde på hele året.

En af årsagerne til det skal findes i sommerens mange festlige begivenheder, og at et besøg hos lægen måske ikke er det første, man tænker på efter en festival eller sommerferie, lyder det fra Mette Glad, der er fagchef i Sundhed hos Gjensidige.

“At de fleste tilfælde af klamydia diagnosticeres i sommermånederne, og særligt august, skyldes med stor sandsynlighed, at der godt kan gå lidt tid, fra man bliver smittet, til man opdager, at man har fået sygdommen, ligesom cirka halvdelen af ​​dem, der smittes, aldrig får symptomer og måske først opdager det, hvis de bliver informeret af andre om, at de potentielt er smittet.”

Én befolkningsgruppe er ekstra udsat

Særligt én befolkningsgruppe er ekstra udsat for klamydiasmitte, og det drejer sig om de 15-24-årige. Ser man på Statens Serum Instituts tal for klamydiatilfælde i 2023, så tegner aldersgruppen sig for godt to ud af tre smittetilfælde. Og selvom sygdommen virker ufarlig, og for mange ikke viser sig med alvorlige symptomer, så er der god grund til at tage klamydiasmitte alvorligt.

“Klamydia kan i værste fald føre til, at man bliver steril, hvis ikke det opdages og behandles, og det er derfor vigtigt, at man lader sig teste jævnligt, hvis man har haft ubeskyttet sex med en ny partner. Det er den bedste måde at sikre sig, at man ikke er smittet med klamydia. Derudover har man også et ansvar for, at man ikke kommer til at smitte andre med klamydia, så der er ingen undskyldninger for ikke at blive testet ved sin læge,” siger Mette Glad.

Fakta: Klamydia

• Klamydia er den mest udbredte sexsygdom i Danmark.

• Klamydia er infektion i urinrøret, livmoderhalsen eller endetarmen. Symptomerne kan være udflåd eller svie, når man tisser, men klamydia optræder ofte uden Symptomer.

• Ubehandlet klamydia kan medføre nedsat fertilitet og ufrivillig barnløshed, graviditet uden for livmoderen, kroniske underlivssmerter hos kvinder og betændelse i bitestikler blandt mænd.

• Klamydia er let at behandle. Det sker med antibiotika.

(Kilde: Sex & Samfund)

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.