AI deler vandene hos HR-cheferne

En ny undersøgelse om HR-leders syn på AI viser, at alder er afgørende. Ældre HR-chefer er klart mere skeptiske over for AI i HR-afdelingen, mens større virksomheder er hurtigere til at udrulle AI i HR. Dansk ekspert peger på, at AI især har en stor fordel på compliance-området internationalt

PR-foto

En ny global undersøgelse foretaget af Deel, én af verdens største HR-platforme, med svar fra flere end 1.000 HR-ledere inklusiv danske, viser, at godt to tredjedele HR-chefer (61 procent), mener, at AI vil have en positiv indflydelse på HR-faget over de næste fem år. Størstedelen af dem, der ikke har implementeret AI endnu i deres HR-afdelinger, har heller ikke har planer om at gøre det foreløbigt. Samtidig er godt 38 procent allerede igang med AI i deres HR-afdeling, og 23 procent, der endnu ikke bruger AI som del i deres HR-arbejde, har planer om at bruge det inden for de kommende år.

Undersøgelsen viser, at yngre HR-ledere under 35 år er mest begejstrede for AI. Hele 83 procent mener, at AI vil have en positiv effekt på HR inden for de næste fem år, mens kun 38 procent af dem, der er ældre end 55 år, er enige. Begejstringen for AI kommer primært fra HR-ledere fra større virksomheder, med flere end 250 ansatte (85 procent), mens begejstringen fra HR-ledere i mindre virksomeder er 47 procent.

AI HR-undersøgelsen peger på særligt fem HR-områder, hvor HR-cheferne ser AI giver fordele:

• HR-analyser (46 procent)
  • Sikre overholdelse af ansættelseslovgivninger (37 procent)
  • Medarbejderudvikling (35 procent)
  • Lønadministration (34 procent)
  • Adgang til ansættelsesdata (33 procent)

"Vi står et spændende sted i udviklingen af HR-området. For mange danske virksomheder er HR i høj grad manuelt, og her AI kan hjælpe med at lette noget af den administrative byrde, så HR-cheferne og HR-ansatte kan fokusere mere på strategi og de menneskelige aspekter af jobbet. Uanset, hvor meget AI der kommer ind i HR-afdelinger fremadrettet, er HR et job med mennesker i centrum”, siger Nicolai Dam Hansen, Talsperson for Deel Danmark.

HR AI-undersøgelsen er udkommet i forbindelse med Deels globale lancering af Deel AI, der nu er tilgængelig i alle markeder, herunder Danmark, for Deel kunder. Deel AI er en HR AI-løsning. Du kan læse mere her.

Deel tilbyder alt-i-en HR- og lønudbetalingsplatform for globale virksomheder. Platformen hjælper virksomheder med at gøre alle aspekter af at håndtere en arbejdsstyrke enklere – fra onboarding, over compliance og performance management, til global lønudbetaling, HRIS og immigrationssupport. Deel arbejder for selvstændige freelancere og faste ansatte i flere end 150 lande, og det tager kun få minutter at komme igang. For mere information, besøg Deel.com.