Deel Danmark

Ny rapport: Jagtsæsonen efter IT-medarbejdere varer hele året

Danske virksomheder tørster efter IT-medarbejdere, og mange supplerer medarbejderstaben med udenlandsk remote-arbejdskraft. Danske IT-medarbejdere kan vælge og vrage, for internationale virksomheder har også et godt øje til danske IT-kompetencer, og tilbyder jobs, der kan leveres hjemmefra.

Der er rift og IT talenterne blandt danske og udenlandske virksomheder

Den internationale HR- , lønnings- og rekrutteringsplatform, Deel, har udgivet sin årlige Global Hiring rapport, der tager temperaturen på det globale jobmarked for virtuelle jobs; ansættelser, der ikke kræver, at man flytter, men kan varetages hjemmefra, hvis bare man har en god internetforbindelse.

Rapporten viser, at især danskere med IT-kompetencer ligger i smult vande, for selv om det danske lønningsniveau generelt er højt, har udlandet fået øjnene op for den værdi, danske IT- kompetencer tilfører.

Særlig amerikanske virksomheder er glade for at tilkoble dansk virtuel arbejdskraft, men det gælder også den anden vej rundt: danske virksomheder hyrer også med glæde amerikanere til at hjælpe per distancearbejde.

Ifølge Nicloai Dam Hansen, der er chef ved Deel Danmark, så er netop disse landepræferencer ikke overraskende.

”Vi ser flere og flere danske virksomheder, der bruger vores platform til at udvide deres forretning til nye lande som f.eks. USA. USA er fortsat et interessant marked for danske virksomheder – ligesom England er det. Det er blevet markant nemmere at gå ind i et nyt marked via ”remote workers” og med mindre økonomisk risiko end, hvis man skal åbne et helt kontor med alt dét, der følger med. Det kan vi se, har givet flere virksomheder mod på at tage chancen i USA.”

Usikkerhed i verden rykker job

Andre omstændigheder der har påvirket udviklingen af rekrutteringsmønsteret, er den geopolitiske usikkerhed. Krig og konflikter har fået virksomheder til at lede efter nye og mere stabile markeder, flytte dele eller hele deres drift og produktion, og hente virtuel arbejdskraft fra stabile lande.

”Generelt oplever vi, at danske virksomheder ser ret positivt på 2024. De vil gerne udvide, men den geopolitiske situation har fået flere til at overveje, om tiden er inde til at gå ind i nogle nye markeder. Det kunne f.eks. være Indien, som vi hjælper flere og flere danske virksomheder med at håndtere ansættelser i,” siger Nicolai Dam Hansen fra Deel.

Løsningen på manglende IT-talenter kan findes i udlandet

I Danmark er det ikke nogen nyhed, at der er mangel på ingeniører, men rapporten viser tydeligt, at udfordringen også gør sig gældende for resten af Norden.

Trods kampen om IT-talenter på tværs af Norden, så er der optimisme at spore i rapporten. Ansættelsen af globale talenter stiger og dækker nu ikke kun over IT-jobs, men også stillinger inden for salg og content. Dette på trods af, at de fleste nu er tilbage på kontoret efter coronapandemien.

Samtidig oplevede EMEA-regionen de største lønstigninger i 2023 med jobs inden for undervisning som højdespringeren med 24%, efterfulgt af salg med 8%, og software-ingeniører med 4%. I Nordamerika og Canada faldt lønningerne dog i gennemsnit med 7%.

”EMEA var den hurtigst voksende ansættelsesregion sammen med APAC i 2023. Det afspejler, at der er fart på i regionen, som lå på en tredjeplads i 2022. I forhold til de lande, som flest søger visum til, ligger Holland og Frankrig på hhv. anden- og tredjepladsen af europæiske lande, mens Spanien ligger på en sjetteplads efterfulgt af Tyskland,” fortsætter Nicolai Dam Hansen.

Deel blev etableret i USA i 2019, og i 2022 åbnede virksomheden kontor i Danmark. Deel tilbyder en samlet platform til alt inden for HR og compliance, og hjælper således danske virksomheder med kontraktsansættelser og aflønning af virtuel udenlandsk arbejdskraft på korrekte vilkår, og sikrer på tilsvarende vis, at udenlandske virksomheders hyring af danske kompetencer gennem Deel, sker på vilkår, der er i overensstemmelse med dansk lovgivning.

Om undersøgelsen:

• Deel har indhentet data fra deres over 300.000 kontrakter og 20.000 kunder på tværs af mere end 160 lande samt over 500.000 datapunkter fra tredjepartskilder.
  • Jobrapporten viser, at danskere særligt ansættes i USA, Storbritanien og Sverige. Især inden for IT-området som software- og spiludvikling, 3D-programmering, men også finansielle tjenester er i vækst.
  • For de danske virksomheder, så kigger de mest mod USA, Polen, England, Tyskland og Spanien. Også her er IT-kompetencer i fokus, men også marketingstillinger, arkitektur og medicinsk produktion er eftertragtet.
  • En anden interessant tendens i rapporten er statistikken over lande med flest arbejdere på Deels platform, hvor Filippinerne nu har overhalet USA. Det er lande som Storbritannien, Australien og USA, der ansætter arbejdskraft fra Filippinerne til assistent-jobs og jobs inden for data og revision. Filippinerne et af de markeder, hvor danske virksomheder vækstede mest i 2023.

Emilie Thau, Grey Public på vegne af Deel Danmark
emilie.thau@grey.com

Nicolai Dam Hansen, ansvarlig for Deel i Danmark
Nicolai Dam Hansen, ansvarlig for Deel i Danmark

Om Deel

Deel hjælper virksomheder med at ansætte hvem som helst, hvor som helst, gennem sin globale løsning til betalingsstyring og overholdelse af lokal compliance. Med sin platform kan virksomheder - uanset type og størrelse - ansætte, administrere og aflønne selvstændige og fuldtidsansatte i mere end 150 lande på få minutter med fuld compliance. For mere information, besøg Deel.com

Følg pressemeddelelser fra Deel Danmark

Flere pressemeddelelser fra Deel Danmark

Deel lancerer Compliance Hub: Det har aldrig været nemmere for virksomheder at sikre compliance7.12.2023 13:52:50 CET | Pressemeddelelse

Den globale HR- og rekrutteringsplatform, Deel, har lanceret en samlet platform og one-stop-shop med alt, der har at gøre med compliance. I dag bruger virksomheder mange penge på at sikre compliance hele vejen rundt. Gennem Compliance Hub kan virksomheder holde fingeren på pulsen med nem adgang til seneste lovgivning, risikoadvarsler, rådgivning og medarbejderklassificering.