Boliga

Kontroversielt forslag om strenge klimakrav til boligejere: Sådan tjekker du, hvad det betyder for dig

Socialdemokratiets EU-parlamentsmedlem Niels Fuglsang lægger op til, at alle danske boliger mindst skal have energimærke E inden 2035. Ved hjælp af Boligas energiberegner kan man gratis se, hvilke energiforbedringer der vil være optimale for netop din bolig.

Ved hjælp af Boligas energiberegner kan man gratis se, hvilke energiforbedringer der vil være optimale for netop din bolig. Foto: AdobeStock

Boliger med energimærke F og G skal ikke kunne sælges og vil fremover ikke kunne findes på det danske boligmarked, hvis det står til Socialdemokratiets EU-parlamentsmedlem Niels Fuglsang. Ifølge DR, som har talt med en professor på området, vil det påvirke 400.000 boligejere og koste i gennemsnit 300.000 kroner per husstand at få opgraderet boligerne til et højere energimærke.

Energiberegner

Boliga tilbyder en gratis energiberegner, som alle boligejere kan bruge. Ved blot at indtaste sin adresse, kan man finde de mest optimale energiforbedringer til boligen. Man kan også tjekke sin potentielle årlige besparelse, og hvad det koster at investere i en energirenovering.

Prøv energiberegneren her.

"Vores energiberegner giver boligejere et overblik over, hvordan de kan forbedre deres boligs energieffektivitet og spare penge i det lange løb. Det er et vigtigt redskab i lyset af det nye forslag," siger Carsten Rysgaard, CEO hos Boliga.

"Mens intentionen om at forbedre energieffektiviteten er god, må vi ikke glemme de økonomiske byrder, dette forslag vil pålægge danske boligejere. Det er afgørende, at vi finder en balance mellem klimaambitioner og økonomisk realitet," uddyber Carsten Rysgaard.

Det opsigtsvækkende forslag har allerede skabt interne uenigheder i Socialdemokratiet, hvorfor partiet har præciseret, at det er Niels Fuglsangs egen holdning og forslag.

Om Boliga A/S

Boliga.dk er Danmarks største uafhængige boligside. Vi står også bag flere populære online-portaler, herunder DinGeo.dk, Selvsalg.dk, Itvang.dk, Tvangsauktioner.dk og UdenomBanken.dk. Med over 1,9 millioner månedlige brugere tilbyder vi omfattende tjenester til boligkøbere, boligsælgere, mæglere og låntagere i Danmark. Boligas mobilapp hjælper også flere hundredtusinde brugere med at finde drømmeboligen.