Tetra Pharm Technologies ApS

Tetra Pharm Technologies og Kvantify indgår partnerskab for at fremskynde udviklingen af nye lægemiddelkandidater rettet mod det endocannabinoide system

Samarbejdet sigter mod at revolutionere fremtidens lægemiddeludvikling ved hjælp af computersimuleringer.

Martin Rose (tv.) og Hans Henrik Knudsen (th.) i samtale om partnerskabet mellem Tetra Pharm Technologies og Kvantify.

Tetra Pharm Technologies og Kvantify har indgået et strategisk partnerskab for at accelerere udviklingen af nye lægemiddelkandidater rettet mod det endocannabinoide system (ECS).

"Vi er stolte af at samarbejde med Kvantify, en virksomhed der deler vores passion for at anvende teknologiske løsninger på komplekse problemstillinger. Partnerskabet vil fremskynde vores udvikling af nye kandidater og markant udvide vores pipeline af lovende lægemiddelkandidater i 2024,” siger Martin Rose, administrerende direktør for Tetra Pharm Technologies.

Sammen vil parterne udforske kompleksiteten af det endocannabinoide system, dets receptorer og interaktionerne med potentielle lægemiddelkandidater fra Tetra Pharm Technologies' pipeline. Denne tilgang forventes ikke blot at fremme den eksisterende pipeline betydeligt, men også at føre til nye opdagelser inden for området.

Aktuelt har Tetra Pharm Technologies 11 lægemiddelkandidater i deres pipeline. For hver pipelinekandidat følger Tetra Pharm Technologies en særskilt strategi baseret på deres forståelse af det endocannabinoide system; herunder hvilke receptorer et molekyle er målrettet, og – lige så vigtigt – hvilke receptorer der skal undgås for at minimere bivirkninger.

"Kvantify-platformen gør os i stand til at screene meget bredere og mere effektivt at kunne identificere vigtige strukturelle egenskaber ved vores lægemiddelkandidater. Da vi allerede har afkodet potentielle formuleringsudfordringer med vores patenterede platformsteknologi, kan vi utvivlsomt accelerere udviklingen af nye kandidater i vores pipeline,” udtaler Dr. Morten Allesø, Chief Scientific Officer hos Tetra Pharm Technologies.

Samarbejdet indebærer en omfattende screening af næsten 1.000 molekylære kombinationer, som formodes at være ligander til endocannabinoide receptorer. Denne screening udføres ved hjælp af Kvantifys CNS-modul, hvilket giver Tetra Pharm Technologies dybere indsigt i lægemidlets evne til at penetrere blod-hjerne-barrieren.

Nils Anton Berglund, Head of Strategic Alliances hos Kvantify, understreger samarbejdets potentiale:

"Det endocannabinoide system repræsenterer en enorm mulighed i forhold til lægemiddeludvikling. Tetra Pharm Technologies' ekspertise i ECS, kombineret med den præcision Kvantifys CNS-platform kan tilbyde, gør os optimistiske i forhold til at gøre nye banebrydende videnskabelige opdagelser, der i sidste ende vil komme patienter verden over til gode."

Hans Henrik Knudsen, administrerende direktør hos Kvantify, deler sin optimisme:

"Dette samarbejde er utroligt spændende, da det udnytter banebrydende forskning fra begge organisationer. Ved at kombinere Tetra Pharm Technologies' avancerede formuleringsteknologi med Kvantifys computerbaserede platform, skaber vi en enestående synergi, der vil fremme en hurtigere og mere effektiv udvikling af nye lægemidler."

Billeder

Om Tetra Pharm Technologies ApS

Tetra Pharm Technologies er en dansk biofarmaceutisk virksomhed grundlagt i 2018 af folk med mange års erfaring fra medicinalbranchen. Virksomheden har en vision om at være førende indenfor forskning og udvikling af medicinske præparater til behandling af sygdomme relateret til det endocannabinoide system. Mere information kan findes på: www.tetrapharm.eu

Om Kvantify

Kvantify er en førende kvantevirksomhed fra Danmark, der leverer softwareløsninger og tjenester til at tackle verdens mest udfordrende og værdifulde problemer inden for områder som bioteknologi og medicin. Virksomheden blev etableret i 2022 og beskæftiger i dag mere end 65 eksperter inden for en bred vifte af felter, herunder kvantecomputing og softwareudvikling, matematik, fysik, kemi etc. Se evt. firmaets hjemmeside, www.kvantify.com.

Følg pressemeddelelser fra Tetra Pharm Technologies ApS

Flere pressemeddelelser fra Tetra Pharm Technologies ApS