Tetra Pharm Technologies ApS

Tetra Pharm Technologies bringer CB1-antagonist til appetitnedsættelse ind i præklinisk fase

Den danske biofarmaceutiske virksomhed, Tetra Pharm Technologies, annoncerer vigtig milepæl inden for regulering af appetit med udvikling af lægemiddelkandidat baseret på virksomhedens innovative platformsformulering.

I forlængelse af sin seneste patentansøgning, der dækker virksomhedens innovative drug-delivery system, bringer Tetra Pharm Technologies nu lægemiddelkandidaten, TPT0701, til appetitnedsættelse ind i den prækliniske fase.

Det endocannabinoide systems påvirkning af sultfølelse er velstuderet i videnskabelig litteratur. Således har Tetra Pharm Technologies, med udgangspunkt i eksisterende og egen forskning, udnyttet det endocannabinoide system til at løse én af tidens mest presserende sundhedsudfordringer, nemlig overdreven appetit og svær overvægt.

TPT0701 blev oprindeligt designet i 2022 til overvægtige patienter, der lider af skizofreni, men vil nu blive udviklet eksklusivt som appetitnedsættende medicin til generelt vægttab.

Dr. Morten Allesø, Chief Scientific Officer, Tetra Pharm Technologies, udtaler: "Med vores nye, beskyttede platformteknologi som ’hemmeligt våben’, er vi nu klar til at forberede TPT0701 til prækliniske studier i 2024".

"Molekylerne i vores lægemiddelformuleringer, såsom TPT0701, udviser en række fysisk-kemiske egenskaber, der gør dem vanskelige at formulere ved hjælp af konventionelle metoder. Vores platformsteknologi er imidlertid udviklet til at håndtere netop den type molekyler og overvinde drug-delivery udfordringer såsom langsom absorption og dermed lav biotilgængelighed. Et lægemiddel er nemlig kun så godt som dets drug-delivery system, og da vi allerede nu kan sætte flueben ved både formuleringsteknologien og den farmakologiske virkemåde, er vi overbevist om, at vi vil se positive resultater med TPT0701 igennem de kommende udviklingsfaser”, tilføjer Morten Allesø.

Ved specifikt at være målrettet det endocannabinoide system rummer TPT0701 en ny tilgang til regulering af appetit, der i fremtiden vil tilbyde svært overvægtige et sikkert og effektivt middel til at håndtere en uhensigtsmæssig spisetrang.

"Svær overvægt og dertilhørende sundhedsrisici har nået alarmerende niveauer verden over, hvilket nødvendiggør innovative tilgange til at løse dette presserende problem. Forskning og udvikling er vores topprioritet, og vi vil fortsætte med at investere i at udvide vores pipeline af nye lægemiddelkandidater målrettet det endocannabinoide system og relaterede sygdomsindikationer”, siger Martin Rose, CEO, Tetra Pharm Technologies.

Om Tetra Pharm Technologies ApS

Tetra Pharm Technologies er en dansk biofarmaceutisk virksomhed grundlagt i 2018 af kandidater med mange års erfaring fra medicinalbranchen. Virksomheden har en vision om at være førende indenfor forskning og udvikling af medicinske præparater til behandling af sygdomme relateret til det endocannabinoide system.

Følg pressemeddelelser fra Tetra Pharm Technologies ApS

Flere pressemeddelelser fra Tetra Pharm Technologies ApS