Det Kongelige Teater

Solodanser Stephanie Chen Gundorph modtager Hans Becks Mindelegat

Foto: Stephanie Chen Gundorph som sylfiden og Alexander Bozinoff som James med corps de ballet. Foto Per Morten Abrahamsen

I dag har solodanser Stephanie Chen Gundorph modtaget det prestigefyldte Hans Becks Mindelegat på 30.000 kr. Legatet er uddelt med følgende motivation:

"Stephanie Chen Gundorph er en danser med et helt særligt talent, der har beriget publikum med sin indlevelse, teknik og udtryk. Hans Becks Mindelegat er oprettet til minde om balletmesteren, der især gjorde sig bemærket ved at sikre Bournonvilles balletter for eftertiden, og Stephanie er som barn af teatrets balletskoler i Odense og siden København en fornem eksponent, også for den særlige stil, Bournonvilles balletter danses i."

Om Stephanie Chen Gundorph:

• Født: 1993
  • Nationalitet: Dansk
  • Uddannelse: Den Kongelige Balletskole i Odense og København
  • Karriere: Stephanie blev optaget som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010, blev medlem af corps de ballet i 2012, forfremmet til solist i 2019 og til solodanser i 2022.

Tidligere modtagere af Hans Becks Mindelegat inkluderer prominente dansere som Vivi Flindt, Silja Schandorff og Caroline Baldwin.

Stephanie Chen Gundorph har gennem sin karriere imponeret med sin teknik og dedikation til kunsten. Hun har formået at bringe Bournonvilles balletter til live med en autenticitet og indlevelse, der har rørt publikum dybt. Modtagelsen af Hans Becks Mindelegat understreger hendes position som en af de mest talentfulde dansere i sin generation og en værdig repræsentant for den danske ballettradition.

Sammen med 15 andre dansere fra Den kongelige Ballet og Balletmester Nikolaj Hübbe tager Stephanie Chen på turne med Kongelig Sommerballet fra den 7.-20. juni til 12 danske byer.

solodanser Stephanie Chen Gundorph som Sylfiden. Foto Per Morten Abrahamsen
Stephanie Chen Gundorph. Foto Camilla Winther