Der bliver snart Ragnarok ved Moesgaard

Den 24. maj er der Ragnarok ved Moesgaard Museum, når Det Kongelige Teater vender tilbage med Nordeuropas største teatershow

Foto: Klaus Vedfelt

Det endelig slag står mellem guder og jætter i et brag af en udendørsforestilling for hele familien, når Kim Fupz Aakesons fortælling om Ragnarok kommer til Moesgaard Museum. Kim Fupz Aakeson fletter flere af den nordiske mytologis mest kendte myter sammen i en humoristisk og tankevækkende forestilling fuld af teatermagi, bl.a. med spektakulære nycirkusartister, 10.000 liter vand på scenen og stemningsskabende musik af Myrkur.

"Vores version af Ragnarok er ikke en dyster dommedagsfortælling, men et spektakulært, folkeligt eventyr. Det er en urfortælling om den gamle verdens endeligt. Men også om fødslen af en ny," siger instruktør Heinrich Christensen, som også instruerede udendørsforestillingen Kong Arthur, der spillede ved Moesgaard i 2019.

Handling
Mennesket og krigeren Liv (Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet) er faldet på slagmarken og vågner målløs op i Asgård, gudernes verden, der regeres af gudernes konge Odin (Troels Lyby).

I Asgård færdes hun blandt de guder, hun har æret og agtet hele sit liv. Men det går snart op for hende, at alt ikke er, som det skal være i gudernes verden. Ligegyldighed og meningsløshed hersker blandt guderne, evigheden trækker tænder ud. Liv forelsker sig i Odins søn, Balder (Stanley Bakar), der er plaget af onde drømme og varsler. Da Balders bange anelser går i opfyldelse, og han møder sin død, vover Liv at tage turen til dødsriget for at overtale gudinden dernede, Hel (Maria Skuladottir), til at slippe Balder og lade ham vende tilbage til de levende. Men den svigefulde Loke (Joen Højerslev) spolerer Livs plan og vækker gudernes vrede.

Optændt af hævntørst og raseri, rejser guderne en mægtig hær til det endelige opgør med Loke, jætterne og mørkets skabninger. Liv kan kun se på, mens gudernes moral krakelerer i deres iver for at stå så stærkt som muligt og skellet mellem godt og ondt fortoner sig i tågerne.

'En mastodont af visuel teatermagi'
Scenografien af Gjermund Andresen indeholder 10.000 liter vand, der genbruges hver aften, og med dyser kan sprøjte vand i 15 meters højde og f.eks. lave regnbuer. Udover 55 frivillige statister og professionelle nycirkusartister medvirker syv skuespillere, bl.a. Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet, som spiller Liv. Det en rolle, hun har glædet sig til at spille igen, efter hun var understudy på Ragnarok i Ulvedalene sidste år.

”Liv er en stærk karakter. Hun er åbenhjertet og modig og følger kærligheden med troen på at kærligheden kan overvinde alt. Ragnarok er en mastodont af visuel teatermagi, nycirkus og en vild scenografi med kaskader af vand, - man får et kick af at stå midt i den vilde æstetik som alt dette danner rammen om, foran 3000 publikummer! Der opstår en helt særlig holdånd på disse produktioner, hvor så mange mennesker skal løfte i flok og få tingene til at gå op i en højere enhed. Jeg glæder mig meget til at tage livtag med forestillingen og Liv igen.”

Musiker og komponist Amalie Bruun har under navnet Myrkur skrevet musikken, der er inspireret af naturen og bevæger sig inden for nordisk folkemusik og black metal.

”Folkemusik og natur hænger sammen. Black metal er vokset ud af den nordiske mytologi, så det ligger lige til mit højreben at lave musik til Ragnarok,” fortæller Myrkur, som sammen med tre musikere spiller på scenen hver aften.

Forestillingen kan opleves ved Moesgaard Museum fra d. 24. maj til d. 29. juni 2024.

Anbefales fra 8 år.

Se flere fotos HER

Læs mere om Ragnarok HER

Samarbejdet mellem Aarhus Kommune, Moesgaard Museum og Det Kongelige Teater er lige bliver forlænget til 2030. Du kan læse mere HER. Den første forestilling i aftalen bliver Snedronningen, som kommer til Moesgaard i 2026.

Kunstnerisk hold
Manuskript: Kim Fupz Aakeson
Iscenesættelse: Heinrich Christensen
Scenografi: Gjermund Andresen
Komponist: Amalie Bruun
Koreografi: Sofie Akerø
Cirkuskoreografi: Sunniva Byvard
Kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen
Lysdesign: Ulrik Gad
Lyddesign: Jonas Vest
Assisterende instruktør: Manda Jønsson
Assisterende instruktør: Malou Keiding

Det Kongelige Teater fremlægger resultaterne af advokatundersøgelse for Balletskolen18.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det Kongelige Teaters bestyrelse offentliggør advokatundersøgelsen af forholdene på Den Kongelige Balletskole. Bestyrelsen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at tidligere elever i flere tilfælde har været udsat for et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø, og at mistrivlsen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en tavshedskultur. Bestyrelsesformand Lars Barfoed undskylder på vegne af teatret overfor de tidligere balletelever. Sammen med teatrets ledelse vil bestyrelsen nu fortsætte forandringsprocessen og straks påbegynde arbejdet med rapportens anbefalinger.

Solodanser Stephanie Chen Gundorph modtager Hans Becks Mindelegat22.5.2024 15:54:28 CEST | Pressemeddelelse

I dag har solodanser Stephanie Chen Gundorph modtaget det prestigefyldte Hans Becks Mindelegat på 30.000 kr. Legatet er uddelt med følgende motivation: "Stephanie Chen Gundorph er en danser med et helt særligt talent, der har beriget publikum med sin indlevelse, teknik og udtryk. Hans Becks Mindelegat er oprettet til minde om balletmesteren, der især gjorde sig bemærket ved at sikre Bournonvilles balletter for eftertiden, og Stephanie er som barn af teatrets balletskoler i Odense og siden København en fornem eksponent, også for den særlige stil, Bournonvilles balletter danses i." Om Stephanie Chen Gundorph: Født: 1993 Nationalitet: Dansk Uddannelse: Den Kongelige Balletskole i Odense og København Karriere: Stephanie blev optaget som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010, blev medlem af corps de ballet i 2012, forfremmet til solist i 2019 og til solodanser i 2022. Tidligere modtagere af Hans Becks Mindelegat inkluderer prominente dansere som Vivi Flindt, Silja Schandorff og Caroline