STARK Group A/S

STARK Group modtager prestigefyldt klimapris

STARK i Danmark har vundet årets prestigefyldte Finans Impact Climate Award 2024 for sit bæredygtighedsinitiativ KlimaLog. Prisen uddeles af det førende, danske erhvervsmedie Finans og revisionshuset KPMG.

KlimaLog er STARK Groups seneste initiativ til at mindske byggeriets klimapåvirkning. Med Klimalog får bygherrer, rådgivere og håndværkere enkel adgang til information om og dokumentation for den konkrete klimapåvirkningen fra de produkter, som indgår i et byggeri. Dermed bliver CO2-aftrykket lige så let at aflæse som prisen på produkterne. Det gør det samtidig enkelt at vurdere og vælge mellem forskellige konkrete produkter og deres alternativer.

Prisjuryen begrundede bl.a. prisen med, at løsningen giver køberne reelle valgmuligheder:

”STARK har som virksomhed taget ansvar for at gøre noget ved klimabelastningen inden for byggesektoren. Virksomheden gør dermed en indsats for at motivere kunderne til at tage ansvar.

Med STARKs KlimaLog kan aktører i byggebranchen uanset størrelse få mulighed for at vælge mere miljøvenlige alternativer, leve op til klimakrav i byggeriet og få kvalificeret dokumentation til at lave deres LCA-beregninger og ESG-rapportering.

STARK er den første i branchen, der synliggør store mængder af data samlet på denne måde. Ved at skabe gennemsigtighed omkring emissionsdata på produktniveau, så kan projektet være med til at fremme den grønne omstilling og motivere producenter til at udvikle mere miljøvenlige produkter.”

KlimaLog er et af mange initiativer på, hvordan virksomheden arbejder for at gøre byggeriet grønnere. STARK i Danmark har blandt andet et rådgivningsteam på +300 uddannede bæredygtighedsambassadører, som står klar til at rådgive kunderne i forretninger landet over.

Tidligere på foråret blev STARK KlimaLog udvalgt som en Børsen Bæredygtig-case sammen med en række innovative og grønne projekter fra dansk erhvervsliv.

En tilsvarende løsning er etableret i svenske Beijer Byggmaterial, ligesom planer for udrulning i andre af STARK Groups markeder er under udarbejdelse. KlimaLog er støttet af CVC Planet & People Grant.

Om STARK Group

STARK Group er den førende B2B distributør af byggematerialer til byggebranchen i Europa, med et strategisk fokus på at servicere det professionelle kundesegment fra sine flere end 1.150 forretninger. STARK Group har en årlig proforma omsætning på mere end EUR 8 mia. (i DKK 60 mia.), betjener en portefølje af ca. 450.000 kunder og samarbejder med godt 15.000 leverandører. Med hovedkontor i Danmark, har STARK Group i alt ca. 20.000 medarbejdere i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gruppen har flerdoblet sin størrelse inden for de seneste par år gennem både opkøb og organisk vækst og har i dag markedsledende positioner nationalt eller regionalt i alle sine markeder.

STARK Group har forpligtet sig til at opnå net zero i 2050 på tværs af hele værdikæden, har underskrevet FN's Global Compact og arbejder inden for fuldt validerede 2030 videnskabsbaserede mål for at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader.

Følg pressemeddelelser fra STARK Group A/S

Flere pressemeddelelser fra STARK Group A/S