STARK Group åbner state-of-the-art centrallager i Sverige

STARK Group åbner nyt, stort centrallager i Sverige, som en del af en større langsigtet investering i virksomhedens logistik-setup. Med det nye centrallager kan virksomheden over de kommende år femdoble antallet af varenumre og sikre dag til dag-leverancer til byggepladser og byggemarkeder.

Fotograf Angelica Söderberg

Det nye centrallager, beliggende i Eskilstuna, består af 63.000 kvadratmeter svarende til 12 fodboldbaner og er afgørende for, at virksomheden kan sætte en ny standard for effektiv og bæredygtig levering af byggematerialer.

Group CEO, Søren P. Olesen siger:

Logistik er et stadig vigtigere fokusområde for os. Ved at konsolidere vores lagre i Sverige, kan vi øge vores kapacitet fra 4000 til op mod 100.000 varenumre over de kommende år. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere vores kunder nu og i fremtiden. Åbningen af centrallageret i Sverige er afgørende for, at vi sikrer en effektiv og fleksible levering af byggematerialer til vores egne forretninger og direkte på byggepladser i hele Sverige.

Centrallageret i Sverige er bygget med topmoderne teknologi, herunder et togspor til transport ind i varehuset, samt et fuldautomatiseret lagersystem baseret på AutoStore, en innovativ og automatiseret opbevarings- og plukkeløsning. Centrallageret skal forsyne alle virksomhedens 116 svenske forretninger med byggematerialer, samt levere direkte til byggepladser. Det nye lager muliggør også dag-til-dag-levering til næsten hele Sverige.

De første leverancer fra det nye centrallager finder sted i april, og driften vil gradvist blive udvidet for at nå fuld kapacitet i efteråret 2024.

Om STARK Group

STARK Group er den førende B2B distributør af byggematerialer til byggebranchen i Europa, med et strategisk fokus på at servicere det professionelle kundesegment fra sine flere end 1.150 forretninger. STARK Group har en årlig proforma omsætning på mere end EUR 8 mia. (i DKK 60 mia.), betjener en portefølje af ca. 450.000 kunder og samarbejder med godt 15.000 leverandører. Med hovedkontor i Danmark, har STARK Group i alt ca. 20.000 medarbejdere i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gruppen har flerdoblet sin størrelse inden for de seneste par år gennem både opkøb og organisk vækst og har i dag markedsledende positioner nationalt eller regionalt i alle sine markeder.

STARK Group har forpligtet sig til at opnå net zero i 2050 på tværs af hele værdikæden, har underskrevet FN's Global Compact og arbejder inden for fuldt validerede 2030 videnskabsbaserede mål for at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader.