10cc giver ekstrakoncert i Amager Bio

Folk kan ikke få nok af 10cc, så en stor efterspørgsel generelt samt en stor efterspørgsel betyder nu, at 10cc giver en ekstrakoncert i Amager Bio 18. november med unummererede siddepladser.

// Nick Oliver

10CC var blandt de første til at flirte med forskellige musikgenrer og fusionere dem til en helt ny form. Rå guitarer vekslede med symfoniorkesterets blæsere og strygere, ligesom rytmerne gik nye veje.

10CC hørte sammen med Pink Floyd, Moody Blues og Procol Harum til de mest populære Art Rock bands. De var alle kendetegnede ved stor og fyldig lyd, fuld af kontraster, der smeltede sammen og nåede nye højder.

10CC blev dannet i 1972 i Stockport, England, og selvom det kun er Graham Gouldman (bas, sang), der har været med helt fra begyndelsen, så har også Rick Fenn og Paul Burgess (hhv. guitar og trommer) været med siden midthalvfjerdserne.

Bandet var ekstremt kreativt og produktivt i de tidlige år. Det leverede, ud over egne hits, også træffere til andre bands og sangere. I de første 10 år udgav 10CC hele 8 albums, heriblandt 'Sheet Music' fra 1974, som bandet selv anser for at være deres bedste til dato, og derfor et godt sted at begynde for nye fans.

Det følgende album, 'The Original Soundtrack', røg til tops i både England og USA. Det rummer ørehængere som 'One Night in Paris', 'I’m Not in Love' og 'Life is a Minestrone'. Senere fulgte hits som “Art for Art’s Sake', “Things we do for Love' og mange andre.

Gennem hele karrieren har de udvist en musikalitet som gør, at de ikke kan lægge musikken på hylden. De udstråler stadig den passion, som den dag i dag driver dem rundt til verdens koncertscener.

I gruppens midte er der kun et enkelt originalt medlem tilbage. Han hedder Graham Gouldman. Han spiller bas og synger. Og siden begyndelsen af 90'erne har Hr. Gouldman omgivet sig med et hold musikere, der på magisk manér formår at genskabe gruppens legendariske studielyd.

10cc
17. november, Amager Bio - UDSOLGT