Nye superkræfter til den danske e-handel
I en tid hvor e-handelgiganterne dominerer den danske e-handel med stort udvalg og små priser, er liveshopping med til at give superkræfter til webshops og detailhandlen. Én superkraft er autenticitet, som i 2024 og fremadrettet bliver den afgørende kundedrivere. Derfor vokser kategorien år for år, mener ekspert.
Nyligt konkluderede Dansk Industris E-commerce tracker, at halvdelen af top-10 webshop i Danmark ikke er danske. Læg dertil, at dansk detail og e-handel har været lettere udfordret på det seneste, jf. E-handelanalysen.
Der er dog lys i detailmørket, for der er én e-handel- og detailkategori som ikke er udfordret: liveshopping. Liveshopping stormer frem herhjemme, og alene i 2023 havde mere end hver femte dansker prøvet det.
Liveshopping sikrer relevans og styrker efterspørgslen
Liveshopping stammer fra Asien, men er blevet en succes herhjemme, fordi det vandt frem under Covid-19. Men selv efter pandemien er liveshopping vokset, fortæller E-handeldirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
Han mener, det er en så markant succes, fordi den danske detailhandel og e-handel har fået et værktøj, der gør det muligt at styrke kunderelationerne på en mere personlig og interaktiv måde – og tage kampen op.
”Liveshoppinghandelsformen er i fremgang, fordi den er med til at sikre relevans samt styrker brandloyaliteten og efterspørgslen. Den er således et effektivt værktøj, som kan give danske virksomheder nye kræfter i en tid, hvor udenlandske e-handelsgiganter som Amazon, Zalando og Shein nu er blandt de mest populære onlinemarkeder, og hvor den lokale e-handel er lettere udfordret på tværs af Skandinavien”, siger Niels Ralund.
Autenticitet er den afgørende kundedriver i 2024
Men mere end noget andet så er liveshopping i fremgang, fordi det appellerer til én af de mest effektive kundedrivere i dag: Autenticitet. Ikke mindst over for fx Gen Y, hvor 8 ud 10 forbrugere forlanger det[1].
Det kan virke som en modsætning at snakke om autenticitet i forbindelse med liveshopping, som typisk foregår via en skærm, som er på internettet, men ifølge liveshoppingekspert er det ikke så mærkeligt endda.
”Liveshopping er i sagens natur autentisk, da den er direkte, dialogsøgende og dansker-til-dansker. Så det er her, man har en reel mulighed for at skille sig positivt ud over for forbrugerne – fx Gen Z som fortrækker en ægte, personlig forbindelse over fx købsprisen[2]. Så selv om liveshopping-kategorien herhjemme er lille, vil den vokse med de nye generationer – og mere end e-handlen generelt[3]”, forklarer Sprii CEO, Christian Vester.
Faktaboks
- Ifølge E-handelanalysen, forår 2023, er dansk e-handel faldet 2% fra året før.
- Ifølge Dansk Industris E-commerce Tracker er fem ud af de 10 mest populære webshop udenlandske.
- 21% af danskerne har prøvet liveshopping – en markant stigning fra året før ifølge Dansk Erhverv.
- Sprii stammer fra Aarhus og er én af Europas førende liveshoppingteknologivirksomheder.
- Sprii har faciliteret salget af 11 millioner varer og har skabt omsætning for cirka 1.5 milliarder kr.
For mere information og for interview
Kontakt venligst Dennis Dalgaard på +45 61 65 10 40 eller deda@gxe.dk for mere information og for interview med Niels Ralund eller Christian Vester fra Sprii. Læs mere om liveshopping på www.sprii.io.
[1] Kilde: https://www.dentsu.com/dk/dk/fremtidens-brandoplevelser
[2] Kilde: https://www.salesforce.com/dk/blog/2021/01/forskellen-paa-millennials-og-generation-y.html
[3] Kilde: https://www.linkedin.com/pulse/why-live-shopping-boom-europe-martijn-moerbeek/
Kontakter
Dennis Bylov DalgaardHead of PR and CommunicationsPRCEPTION
Tlf:+45 6165 1040deda@gxe.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GORM x ENVISION
Heinz slår fast: Sådan opbevarer du din ketchup!4.6.2024 09:57:10 CEST | Pressemeddelelse
260.000 danskere opbevarer i dag deres ketchup forkert. Det viser en ny undersøgelse fra Heinz. Derfor sætter Heinz, i anledning af international ketchupdag (den 5. juni), nu en stopper for misforståelsen ved at understrege: Ketchup SKAL… i køleskabet!
CHEP Danmark udpeger ny landechef7.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Karsten Ehrhardt er ny landechef for palle- og forsyningskædevirksomheden CHEP Danmark. Han er specialist i at skabe vækst og mere fokus på kundeservice og -behov.
KAN LI’, ELSKER, KAN IKKE LEVE UDEN!25.10.2023 10:59:38 CEST | Pressemeddelelse
Heinz hylder danskernes kærlighed til ketchup med lancering af verdens første ”Ketchup Hotdog”
HEINZ BRUGER 150 ÅRS TOMATEKSPERTISE TIL AT UDVIKLE NY SERIE AF PASTASAUCER2.10.2023 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Heinz introducerer nu en saucetrio, der skal give danskerne lyst til at klikke ’hygge’ og nyde smagen.
Quorum Consulting bliver en del af A-2 og skaber en stærk, danskejet konsulentvirksomhed31.10.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Konsulentvirksomheden bliver en del af den danskejede First Chair Group virksomhed A-2. Konsulentvirksomheden vil med mere end 40 konsulenter være i stand til at tilbyde en bredere palette af konsulentydelser og stå stærkere i markedet. Den samlede virksomhed beholder navnet A-2. ”Et spændende skridt fremad,” siger A-2’s managing partner.