DI parat med massiv rådgivning om AI til erhvervslivet

Alle danske virksomheder skal nu forholde sig til AI-forordningen, der faldt på plads primo februar. Derfor lancerer Danmarks største erhvervsorganisation en massiv rådgivningsindsats, der guider især SMV’er gennem forordningens kringelkroge.

Branchedirektør Camilla Ley Valentin, DI Digital. Foto: Kasper Hjorth/Büro Jantzen

I samarbejde med bl.a. advokatfirmaerne Bird & Bird, Poul Schmith/Kammeradvokaten og den digitale mærkningsordning, D-mærket, lancerer Dansk Industri (DI) nu en pakke af juridiske værktøjer. De skal guide især SMV’er gennem AI Acten/AI-forordningen, som faldt endelig på plads den 2. februar.

- Det er vigtigt for vores samfund og for den danske konkurrenceevne at vores erhvervsliv kommer i gang med at bruge kunstig intelligens. Derfor er det også vigtigt, at alle danske virksomheder nu forholder sig til, hvad forordningen konkret betyder for dem. Det er svært og uoverskueligt for de fleste. Her kommer DI Digital i samarbejde med vores medlemmer til hjælp med en værktøjskasse, der har konkrete guides, vejledninger, skabeloner mv. siger Camilla Ley Valentin, branchedirektør i DI Digital.

Læs mere på hjemmesiden Juridisk hjælp til brug af AI - Dansk Industri

AI er gamechanger for hele verden

Produkterne i værktøjskassen er skabt til at hjælpe virksomheder med at benytte kunstig intelligens (AI) juridisk forsvarligt. Der er desuden flere produkter på vej i de kommende måneder.

- Der er stadig en række usikkerheder i forhold til, hvordan forordningen vil blive implementeret i Danmark. Men det vil være ærgerligt at sætte gang i projekter, som vil blive ulovlige, og derfor er der behov for hjælp til alle de virksomheder, der står klar til at gøre brug af AI, siger Camilla Ley Valentin.

Hun mener samtidig, at brugen af AI bliver en gamechanger for erhvervslivet i hele verden.

- De, der ikke kommer godt i gang med AI, vil blive udkonkurreret af dem, der gør. Det gælder ikke kun i Danmark men i hele verden. Derfor opfordrer vi til, at virksomhederne kommer i gang nu. Det arbejde vil vi gerne hjælpe virksomhederne med, med vores guides", siger Camilla Ley Valentin, branchedirektør i DI Digital.

Hun mener desuden, det er helt klart, at der vil blive sat flere restriktioner på brugen, så det sikres, at brugen er ansvarlig og ikke krænker borgeres og virksomheders rettigheder.

- Derfor vil det også i stigende grad blive et konkurrenceparameter, at man kan dokumentere sin digitale ansvarlighed, siger Camilla Ley Valentin.

Se i boksene herunder, hvad virksomhederne får i rådgivningsuniverset, og hvornår de kan få information om det ved fysiske og digitale events.

Det får virksomheder i det nye rådgivningsunivers

• AI Act Guide: Hvad er AI Act, årsag, timeline og hovedpointer.
  • Vejledning til personalepolitik for brug af generativ AI.
  • Skabelon til politik for af Gen AI.
  • Guide til immaterielle rettigheder i AI-projekter.
  • Katalog over typiske risici med AI og forslag til mitigering.
  • Skabelon til konsekvensanalyse ift databeskyttelse i AI-projekter.
  • Digitalt selvevalueringsværktøj fra D-mærket.

Events på vej

DI afholder fysiske events i Industriens Hus den

4. marts og 3. april

Samt i Aarhus hos DI Medlemmet Vertica

21. marts og 10. april

Flere events vil blive annonceret på di.dk/ai

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Branchedirektør Camilla Ley Valentin, DI Digital. Foto: Kasper Hjorth/BütoJantzen

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v