DI om finanslov: Stigning i offentligt ansatte skygger for mange gode elementer

Det vækker bekymring i Dansk Industri, at regeringen igen vil øge antallet af offentligt ansatte, men man glæder sig over fokus på grønne investeringer, forbedret håndværkerfradrag og automatisk erhvervsrapportering

"Den offentlige beskæftigelse stiger og stiger, og det er bekymrende. Regeringen burde i stedet afstemme finansloven bedre med den økonomiske situation, så finansloven ikke risikerer at bidrage til at øge inflationen i Danmark," siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

Regeringen har præsenteret sit forslag til finansloven for 2025, og det er blevet modtaget med blandede miner i Dansk Industri (DI). Finansloven bruger nemlig flere penge end den aktuelle økonomi i Danmark har godt af, men nogle af dem er dog brugt godt, lyder det fra Danmarks største erhvervsorganisation.

- Vi er enige med regeringen i, at vi skal forsvare og forstærke de grønne danske styrkepositioner og løsninger, der er afgørende for den grønne omstilling. Derfor er det godt, at regeringen vil fortsætte den målrettede grønne investeringsordning med en ekstra bevilling på 500 mio. kroner i 2025, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

Der er også ros til regeringens fornyelse af boligjobordningen med håndværkerfradrag og servicefradrag.

- Der er masser at tage fat på ude i de danske boliger, og håndværkerfradraget vil gøre det billigere for danskerne at energieffektivisere og klimasikre deres hjem, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI har fokus på, at man letter den myriade af bøvl og byrder, som rammer dansk erhvervsliv hvert år, og derfor er der tilfredshed med, at regeringen afsætter 30 mio. kr. om året til automatisk erhvervsrapportering.

- Det skal være lige så let for virksomheder at indberette automatisk til myndighederne, som når danskerne laver selvangivelse. Det er en god investering for både virksomheder og myndigheder, men man kunne godt have haft endnu større ambitioner, siger Lars Sandahl Sørensen med henvisning til, at DI har sat 50 mio. kr. af årligt i sit eget finanslovsforslag.

Endelig er DI-direktøren glad for, at der kommer fokus på de mange unge uden for arbejdsmarkedet.

For mange offentligt ansatte

De gode takter og grønne initiativer ændrer dog ikke på, at finanslovsforslaget er dyrt, og at Danmark fortsat har en meget stor offentlig sektor.

- Det er positivt, at regeringen vil spare 1.000 stillinger i administration i staten, men det står også tindrende klart, at ambitionerne bør være meget større, når den samlede offentlige beskæftigelse samtidig stiger med 5.000 i denne finanslov, siger DI-direktøren.

- Den offentlige beskæftigelse stiger og stiger, og det er bekymrende. Regeringen burde i stedet afstemme finansloven bedre med den økonomiske situation, så finansloven ikke risikerer at bidrage til at øge inflationen i Danmark, og det vil være oplagt at reducere administrationen i staten yderligere.

En yderligere effektivisering vil også frigøre flere ressourcer, som DI gerne så blev investeret i bl.a. en øget konkurrenceevne, der vil styrke Danmarks økonomi til de kommende finanslove.

- Vi så gerne, at man satte penge af til at ville sænke selskabsskatten med to procent. En konkurrencedygtig selskabsskat er vigtig, hvis danske virksomheder skal fortsætte med at tiltrække de investeringer, der skal sikre, at Danmark bliver ved at være et velstående land i en stadig mere usikker verden.

Forslaget er en del af DI’s eget forslag til finansloven, som skal gøre Danmark grønnere, klogere og bedre.

Regeringens Afrika-strategi vil øge danske investeringer i Afrika26.8.2024 10:21:33 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens nye strategi for dansk samarbejde med Afrika kobler bistand, handel og danske investeringer på kontinentet sammen. Dermed bidrager strategien til, at Danmark og EU kan udgøre et reelt alternativ til Kina. Ifølge dansk Industri (DI) er det den helt rigtige retning både for at styrke det dansk-afrikanske samarbejde og til at skabe bæredygtig vækst og flere job i Afrika. Nu venter den store opgave med at omsætte visionerne til handel, investeringer og partnerskaber, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.