Regeringens Afrika-strategi vil øge danske investeringer i Afrika

Regeringens nye strategi for dansk samarbejde med Afrika kobler bistand, handel og danske investeringer på kontinentet sammen. Dermed bidrager strategien til, at Danmark og EU kan udgøre et reelt alternativ til Kina. Ifølge dansk Industri (DI) er det den helt rigtige retning både for at styrke det dansk-afrikanske samarbejde og til at skabe bæredygtig vækst og flere job i Afrika. Nu venter den store opgave med at omsætte visionerne til handel, investeringer og partnerskaber, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

"Med den nye strategi anerkender regeringen, at handel, investeringer og bistand skal gå hånd i hånd. Det er enormt positivt," siger dansk erhvervslivs førstemand Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI). Foto: DI

Afrika har økonomisk vækst, men samtidig store udfordringer såsom politisk ustabilitet og korruption, der hæmmer danske virksomheders muligheder for at investere. Regeringens strategi sætter en ny kurs med et styrket fokus på erhvervsudvikling, jobskabelse og uddannelse.

• Strategien er et vigtigt dansk bidrag til at styrke partnerskabet mellem Vesten og de afrikanske lande – og dermed sikre, at Danmark og EU udgør et reelt alternativ til Kina og Rusland på kontinentet. Samtidig vil det gøre det mere attraktivt for danske virksomheder at importere, eksportere og investere i afrikanske lande, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri, der roser styrkelsen af den diplomatiske tilsteværelse i Afrika, hvor strategien indeholder nye ambassader i Tunesien, Senegal og Rwanda og styrkelse af ambassaderne i Ægypten, kenya, Sydafrika, Nigeria og Ghana.

• At den danske regering styrker tilstedeværelsen i Afrika er virkelig positivt. Det er et nødvendigt skridt for at styrke den fælles indsats i Afrika, som strategien liger op til, siger Lars Sansdahl sørensen.

Han mener, at den ny strategi kan være med til at rette op på de senere års manglende fokus i Danmarks arbejde med det afrikanske kontinent.

• Verden har ændret sig markant, og det har Afrika også. De seneste år har både Kina og Rusland styrket deres engagement på det afrikanske kontinent. Samtidig har Europa mistet fokus til trods for, at Europa fortsat er den største bidragsyder på kontinentet. Det kalder på en ny tilgang, og derfor hilser vi regeringens nye strategi velkommen, siger Lars Sandahl Sørensen.
  • De varslede ambassadeåbninger, dinvesteringerne i nye vandinitiativer, de konkrete handelsinstrumenter samt en opprioritering af støtten til erhvervsuddannelser sender et konkret signal om, at Danmark nu vil styrke samarbejdet med de afrikanske lande, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

Han er særlig glad for strategiens ny fokus på handel, investeringer og job.

• Med den nye strategi anerkender regeringen samtidig, at handel, investeringer og bistand skal gå hånd i hånd. Det er enormt positivt, for når vi taler med vores afrikanske partnere efterspørger de netop et øget kommercielt samarbejde og et fokus på jobskabelse. Strategien sætter den helt rigtige retning, men det kommer til at kræve en stor indsats at omsætte ambitioner til konkrete investeringer, kontrakter og jobs,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Dansk handel med de afrikanske lande er stigende, men halter bagefter sammenlignet med flere EU-lande. I Belgien og Holland er eksporten per indbygger flere gange højere end i Danmark. Det understreger behovet for en ny tilgang. Særligt den nye Afrika-ordning under Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO, vækker begejstring hos DI, der længe har ønsket sig en større risikovillighed hos EIFO.

• Afrikanske lande ligger højt på de globale risikoindeks. Derfor er der brug for, at virksomhederne har adgang til garantier og risikovillig kapital. Med den nye ordning får danske virksomheder bedre mulighed for at satse og bevæge sig ind på nye afrikanske markeder” siger Lars Sandahl Sørensen.

Strategien lægger også op til en styrkelse af Investeringsfonden for Udviklingslande, IFU, men DI savner fortsat en stærkere involvering af danske virksomheder i IFU’s projekter:

• IFU er en central aktør i dansk udviklingssamarbejde, og derfor er det positivt, at regeringen nu sænker kravet til projektstørrelser, så flere virksomheder kan investere sammen med IFU, siger Lars Sandahl Sørensen, der dog ser behov for yderligere tiltag.

En sænket projektstørrelse fører ikke automatisk til flere investeringer, hvis IFU ikke ændrer deres tilgang til danske virksomheder. Vi ser gerne, at IFU bliver en drivkraft for at engagere flere danske virksomheder på det afrikanske kontinent. Derfor mener vi, IFU bør sætte mål for, hvor mange danske virksomheder de er medvirkende til at engagere i handel og investeringer i afrikanske lande, siger Lars Sandahl Sørensen.

Pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk

"Med den nye strategi anerkender regeringen, at handel, investeringer og bistand skal gå hånd i hånd. Det er enormt positivt," mener Lars Sandahl Sørensen adm. direktør for danmarks største erhvervsorganisation Dansk Industri (DI).

General Manager for DI i Sydkorea Lasse Broe Honorè fylder 40 år: Fra toplobbyist i Danmark til bannerfører for danske virksomheder i Sydkorea15.8.2024 08:00:16 CEST | Pressemeddelelse

Lasse Broe Honoré, der den 19. august fylder 40 år, har for nylig valgt en helt ny vej i sin karriere. For et halvt år siden flyttede Lasse til Seoul i Sydkorea for at etablere Dansk Industris ny landekontor hos den lovende asiatiske handelspartner. Flytningen skete efter, at han i næsten 18 år havde haft politik som sin hjemmebane. Både som særlig rådgiver, kampagnechef, landsformand for Konservativ Ungdom samt i en årrække som lobbyist i Rud Pedersen Public Affairs Company og som underdirektør i Dansk Industri (DI). Den politiske interessevaretagelse er nu skiftet ud. I stedet for i DI at spille erhvervslivets bolde til danske politikere, spiller han nu bolde til sydkoreanske virksomheder og beslutningstagere for at hjælpe danske virksomheders eksport og investeringer i det asiatiske land. Lasse kalder selv baneskiftet for et naturligt ryk og nyder ansvaret for at understøtte danske virksomheder. Ifølge Lasse Honore er Sydkorea er et land drevet af ønsket om at lykkes. Det giver stor