Sparetips: Sådan reducerer du elregningen i sommerhalvåret

Med skiftet til sommertid følger længere dage, varmere vejr og en række muligheder for at spare penge på din elregning. Her kommer seks gode råd til at reducere dit energiforbrug og opnå besparelser på din elregning

Foto: Shutterstuck.

Når uret stilles en time frem natten til søndag den 31. marts, markerer det overgangen fra vintertid til sommertid i Danmark. Skiftet forlænger ikke alene dagene, men gør dem også lysere og varmere, og det har indflydelse på ens elforbrug.

Her deler Simon Vestergaard Pedersen, OK’s produkt- og markedsudviklingschef på el, seks gode råd til at opnå besparelser på elregningen i sommerhalvåret.

1. Tør dit tøj på tørresnoren

Det er en god idé at hænge vasketøjet til tørre i stedet for at bruge tørretumbleren – og helst udendørs, hvis vejret tillader det.

”Vasker man tøj flere gange om ugen, kan det hurtigt blive en pebret fornøjelse, så der vil være meget at spare på den lange bane ved at hænge tøjet til tørre i stedet for at bruge tørretumbleren,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

Ifølge SparEnergi koster det næsten 8,50 kroner, hver gang du tørrer dit tøj i en tørretumbler med energimærke C og 2,20 kroner i en A+++-mærket tørretumbler.

2. Planlæg dit forbrug – til de billige timer

Du kan opnå betydelige besparelser ved flytte dit elforbrug til de billige timer. Med en app-løsning kan du følge priserne time for time, fx via. OK Hjem-appen.

"Tidligere var strømmen billigst i løbet af natten, men i sommerhalvåret 2022 så vi, at strømmen blev billigere i eftermiddagstimerne, og den tendens fortsatte i 2023. Alt tyder på, at sommerhalvåret endnu engang vil byde på billigere strøm i eftermiddagstimerne grundet den øgede produktion af grøn energi fra solceller," siger Simon Vestergaard Pedersen.

Som en tommelfingerregel bør du bruge strømmen, når solen skinner, for der er den typisk billigst i sommerhalvåret - men du kan altid finde din nøjagtige pris på ethvert tidspunkt via OK Hjem-appen. Den kan downloades i App Store (iOS) og GooglePlay (Android).

3. Send dit varmeanlæg på ferie

Du kan med fordel lukke ned for dit varmeanlæg i sommerhalvåret, så du kun anvender varmt vand og ikke varme til opvarmning af din bolig. Det kaldes sommerdrift og kan typisk gøres fra maj til oktober.

”Hvis du lader dit varmeanlæg køre hen over sommerhalvåret, er det lidt som at lade en bil stå og køre i tomgang i lang tid. Det er energikrævende, og så medfører det også unødvendige omkostninger, som kan undgås ved at slukke for varmeanlægget,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

Ifølge SparEnergi kan du opnå en årlig besparelse på mellem 3-5% på dit varmeforbrug, alt efter hvilken varmekilde du benytter dig af.

4. Undgå at energiudgifterne når kogepunktet

Der kan ligeledes være en del besparelser at hente i køkkenet, da madlavningen typisk foretages i spidsbelastningsperioden, hvor nettarifferne er højest.

”I køkkenet er ovnen fx en uundværlig del af madlavningen, men det er også en strømsluger. Når du har mulighed for det, så brug eventuelt grillen, mikroovnen, airfryeren eller brødristeren til at tilberede din mad, så kan du spare op imod 70-90 pct. af dit elforbrug,” siger Simon Vestergaard Pedersen og fortsætter:

"Du kan også reducere dit elforbrug ved at lade dine frysevarer tø op i køleskabet, for det holder køleskabet koldt og sørger for et mindre energiforbrug. Derudover kan du også bruge en elkedel i stedet for en kogeplade til at koge vand. Elkedlen bruger cirka halvt så meget strøm som en almindelig kogeplade – og tænk også over at være opmærksom på at bruge mindre vand, når du koger æg, kartofler og grøntsager."

5. Slip af med dit standby-forbrug

Vær konsekvent med at slukke på kontakten eller hive stikket ud, når du er væk hjemmefra og ikke længere bruger dine apparater, for så undgår du at bruge unødvendig strøm.

”Man kan gøre det super nemt for sig selv ved at anvende en elspareskinne, for så er det muligt at slukke flere apparater på én gang,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

En gennemsnitsfamilie bruger cirka 800 kroner om året på standby-strøm, afhængigt af apparaterne og især årgangen på dem. Få en indikation på, hvad dine apparater koster om året med SparEnergi’s IT- og elektronikberegner her.

6. Installer solskærme eller gardiner

I sommerhalvåret kan solens varme forvandle ens hjem til noget, der minder om temperaturen i en sauna, især når solen står højt på himlen og strålerne banker ind gennem vinduerne.

”Soles varme kan føre til et øget brug af aircondition og ventilatorer, og det afspejler sig ofte på elregningen. Derfor kan du overveje at installere solskærme eller gardiner, der kan reducere mængden af varme, der trænger ind i dit hjem,” siger Simon Vestergaard Pedersen.

”På de lidt køligere dage vil du kunne åbne op og nyde det naturlige sollys, og det reducerer dit behov for at tilføre ekstra belysning indendørs,” slutter han.

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk