Ny hjælp til KOL-patienter i hele landet i år
Cirka 120.000 danskere er i behandling for KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom), men Telma, en ny telemedicinsk løsning, har givet pote i pilottesten og skal udrulles i hele landet i løbet af 2024.
Resultaterne af pilottesten i Region Nordjylland taler for sig selv: Patienter, der brugte Telma, oplevede 11 procent færre indlæggelser. Og når de blev indlagt, var deres indlæggelser hele 20 procent kortere end kontrolgruppens.
Samtidig trivedes patienterne, der brugte Telma, markant bedre: 62 procent af patienterne oplevede, at løsningen gav dem øget kontrol over deres sygdom, og 72 procent følte sig tryggere.
Hjælper både patienter og sundhedspersonale
Løsningen består af én app til patienterne og en anden til sundhedspersonalet, så begge får en løsning, der er tilpasset deres behov.
For patienterne er det vigtigt at blive tilset løbende og få hjælp, så snart det er nødvendigt, og det er bekvemt ikke at skulle møde personligt op. Patienterne bruger måleudstyr og en app på en tablet til at registrere puls og iltmætning, besvare spørgeskemaer og kommunikere med behandlerne fra kommunen eller hospitalet gennem beskeder og videokald.
De sundhedsprofessionelles Telma-løsning er en webapp, der gør det let at holde øje med patienten og handle, så snart det er nødvendigt. Det sker, fordi sundhedspersonalet kan kommunikere direkte med patienten og med hinanden gennem appen og f.eks. dele vigtige data.
Appen gør det muligt for en enkelt sygeplejerske at monitorere helt op til 50 patienter, fordi den fremhæver vigtige data og prioriterer opgaverne for sygeplejersken. Tydelige dataoversigter og visualiseringer gør det let både at bevare overblikket over de mange patienter og gå i dybden med den enkelte patient.
Gør patienterne mere selvhjulpne
Ved hjælp af appen kan patienterne holde øje med deres egne målinger og modtage vigtige notifikationer og beskeder fra deres sundhedsteam, hvis der f.eks. er tegn på forværring som infektion eller vejrtrækningsproblemer.
Fordi KOL-patienter ofte er ældre og kan have nedsat syn og være uvante med digitale løsninger, har der i designet været fokus på tilgængelighed: Appen er let at betjene og har et overskueligt design med store elementer, stor tekst og klare kontraster. Desuden
får borgeren en grundig oplæring i at bruge både måleudstyr og tablet, når de får det udleveret.
Første landsdækkende telemedicin-løsning
Telma er det første nationale telemedicin-tilbud og er en milepæl for bedre og tryggere behandling tættere på hjemmet, mener Lars Gaardhøj, der er formand for Danske Regioners politiske arbejdsgruppe om digitalisering og datadeling. ”Teknologien letter desuden presset på vores hospitaler i hele landet, og det er der virkelig brug for,” udtaler han på danskeregioner.dk.
Efterhånden som befolkningen bliver ældre, stiger antallet af kronikere og dermed presset på sundhedsvæsenet. Den nationale udbredelse af telemedicin er derfor en del af den fællesoffentlige strategi for digital sundhed, der skal reducere mængden af indlæggelser og øge patienternes velfærd.
Fleksibel teknologi kan tilpasses andre sygdomme
Telma er udviklet sammen med borgere og klinikere på tværs af sektorgrænser i et tæt samarbejde med regioner og kommuner. Appen integrerer både med Danmarks offentlige infrastruktur FUT og med den internationale standard HL7 FHIR. Det betyder, at løsningen kan eksporteres til andre lande eller kan versioneres, så den kan bruges til andre sygdomme.
Fordi løsningen er modulært opbygget, er det forholdsvist nemt at tilføje komponenter og bygge nye løsninger ovenpå til andre sygdomme, hvor hjemmemonitorering giver mening, fortæller Søren Krogh Sørensen, Senior Software Engineer på Alexandra Instituttet, der har været med til at udvikle løsningen.
”Lige nu handler det om KOL, men det kunne også handle om diabetes, psykiske lidelser eller noget helt tredje,” fremhæver han. I hans optik har telemedicin et stort potentiale, som det gælder om at udnytte fremover: Patienterne bliver sundere og tryggere, sundhedspersonalet bliver aflastede og mere effektive, og samfundet bliver bedre rustet til at løfte den voksende ældrebyrde.
Telma er skabt i et tæt leverandørsamarbejde mellem Trifork, Duckwise, TestHuset.dk og Alexandra Instituttet.
Alexandra Instituttet
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Nye midler driver arbejdet med danske sprogmodeller yderligere fremad1.11.2024 10:33:28 CET | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag forskningsreserven er blevet enige om at afsætte 10 millioner kroner til forskning og innovation i danske sprogmodeller baseret på generativ kunstig intelligens i regi af Danish Foundation Models, der er et samarbejde mellem danske universiteter og Alexandra Instituttet.
Global producent af klimaudstyr til landbruget har fået hjælp til at finde fælles fodslag inden for IoT-sikkerhed25.10.2024 12:06:07 CEST | Pressemeddelelse
Der er mange spørgsmål, der melder sig, når man som producent digitaliserer og kobler de fysiske produkter til nettet. Hvem har ansvaret og hvordan gør man cybersikkerhed til en integreret del af hele produktudviklingen. De spørgsmål fik SKOV, der har specialiseret sig i at fremstille køle- og ventilationsanlæg til svine- og fjerkræstalde, hjælp til ved at deltage i et af de udviklingskurser i cybersikkerhed, som Industriens Fond udbyder i samarbejde med Alexandra Instituttet.
AI-software hjælper C.C. Jensen med at styre tørreprocessen i deres produktion af oliefiltre3.10.2024 10:23:20 CEST | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens hjælper C.C. Jensen med at estimere restfugten i deres oliefiltre. De nye metoder hjælper Svendborg-virksomheden med at reducere energiforbruget samtidig med, at de kan bevare den ensartede kvalitet, som de har i deres produkter.
375 timers indtaling af danske dialekter er netop frigivet til gratis brug: Det kan forbedre stemmestyrede hjælpemidler og automatisere notatskrivning13.9.2024 10:45:27 CEST | Pressemeddelelse
Fra Flensborg til Bornholm har danskere i alle aldre med forskellige dialekter bidraget med deres stemme som skal styrke dansk taleteknologi. Tale-datasættet er det største af sin art til dato og kan forbedre brugen af taleteknologi herhjemme.
Alexandra Instituttet har bragt Danmark foran digitalt i 25 år26.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Alexandra Instituttet fylder et kvart århundrede den 27. august, er det et klart bevis på, at missionen med at skabe forretning med anvendt it-forskning er lykkedes. Udover at stå bag forskning, der har ført til flere digitale løsninger og spin out virksomheder, så har Alexandra Instituttet frem for alt ageret teknologisk sparringspartner for et utal af virksomheder og hjulpet dem med at styrke deres konkurrenceevne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum