OK etablerer 70 nye ladepunkter i Aabenraa Kommune

Inden længe vil der komme flere ladepunkter i Aabenraa Kommune. Det skyldes et nyt udbud af ladestandere, som energiselskabet OK har vundet. Aftalen vedrører almindelige- og hurtige ladepunkter

Foto OK.

OK skyder det nye år godt i gang med en ny udbudssejr i Aabenraa Kommune. I løbet af 2024 forventer energiselskabet at have etableret i alt 70 nye ladepunkter fordelt på 66 almindelige ladepunkter og fire hurtige ladepunkter.

Siden 2023 har OK samlet set vundet 16 kommunale udbud i Danmark.

"Vi er glade for samarbejdet med Aabenraa Kommune og ser frem til at udvide vores tilstedeværelse i området. Udbuddet giver os nemlig mulighed for at hjælpe endnu flere ladetrængende elbilister med at få strøm på bilen,” siger Thor Folmann Krarup, OK’s e-mobilitetschef.

OK-ladepunkterne bliver fordelt på 11 lokationer i Aabenraa, Bylderup-Bov og Padborg. Det bliver bl.a. ved Aabenraa Rådhus, jobcenteret, skoler og andre institutioner.

”I Aabenraa Kommune er vi meget glade for, at vi med udbuddet fik en lang række kvalificerede tilbud ind, som kan være med til at sikre endnu flere el-ladestandere i Aabenraa Kommune,” siger borgmester Jan Riber Jakobsen og fortsætter:

”Den grønne omstilling er vigtig for os, og med vores geografiske placering tæt på grænsen og motorvejen er flere el-ladestandere vigtige for både borgere, virksomheder og besøgende i kommunen. I vores klimaplan har vi en politisk målsætning om klimavenlige valg af transport, og el-ladestandere er et vigtigt skridt i den ambition.”

Aftalen inkluderer etablering og drift af både offentligt tilgængelige ladepunkter og interne ladepunkter, hvoraf 26 ladepunkter bliver tilgængelige for offentligheden, mens 44 ladepunkter bliver reserveret til kommunens egen elbilsflåde.

Fakta

• Aftalen er en såkaldt koncessionsaftale, og det betyder, at OK etablerer og driver ladepunkterne på de kommunale parkeringsarealer i Aabenraa Kommune.
  • I udbuddet er ladestanderne opdelt i 12 delkontrakter. OK har vundet to delkontrakter, som omhandler 70 ladepunkter, hhv. 66 almindelige ladepunkter og fire hurtige ladepunkter.
  • Der er tale om almindelige- og hurtige ladestandere, der kan lade med en effekt på op til 11 kW og 75 kW.
  • OK forventer at påbegynde etableringen i foråret 2024.

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk

Hurtigladestandere. Foto: OK.
Foto: OK.
  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
  • OK omfatter mere end 685 tankstationer, mere end 230 vaskehaller samt mere end 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.