ISS opnår Svanemærket for kantiner hos Dansk Retursystem

Servicekoncernen ISS og Dansk Retursystem har fået certificeret Dansk Retursystems kantine i Høje Taastrup og i Løsning med Svanemærket, som er en af verdens skrappeste og mest ambitiøse miljøcertificeringer.

Fra venstre mod højre: Peter Garde Olsen (ISS), Michelle Hansen (køkkenchef for ISS i kantinen i Høje Taastrup), Marlene Nielsen (Miljømærkning Danmark), Steen Aagaard (Head of Procurement i Dansk Retursystem).

Kødfrie dage og flere grønne alternativer, 15 pct. reduktion i madspildet og en øget andel af økologi i madudbuddet i kantinerne har været afgørende for, at ISS og Dansk Retursystem har opnået Svanemærket for to kantiner i henholdsvis Høje Taastrup og i Løsning.

Svanemærket er bredt anerkendt som et kvalitetsstempel fra en uvildig tredjepart på, at der bliver levet op til skrappe miljøkrav og et synligt bevis på, at ISS og Dansk Retursystem går forrest med at drive kantiner med reduceret miljø- og klimabelastning.

”Vi har som Danmarks største servicevirksomhed et stort ansvar for at understøtte den grønne omstilling i samfundet. Derfor er vi også meget bevidste om, at vi skal levere vores services på en klimavenlig måde. Svanemærkningen af vores kantiner hos Dansk Retursystem er en blåstempling af vores indsats og vores medarbejdere, som har arbejdet dedikeret med at indføre mere klimavenlige løsninger i kantinerne, som er blevet taget rigtigt godt imod af Dansk Retursystems medarbejdere,” siger Peter Garde Olsen, kundechef, Food Services i ISS og ansvarlig for samarbejdet med Dansk Retursystem.

Hos Dansk Retursystem er der også stor glæde over de nye certificeringer fra Svanemærket.

”Som miljøvirksomhed køber vi i Dansk Retursystem så vidt muligt produkter og ydelser med de officielle miljømærker Svanemærket og EU-Blomsten, og derfor er vi rigtig glade for, at vores kantiner i Høje Taastrup og Løsning nu opnår en svanemærkning. For ligesom Pantmærket på flasker og dåser viser, at emballagen genanvendes på højeste niveau, hvis den kommer retur, så er Svanemærket en garanti for, at driften lever op til en række miljø- og klimakrav, og derfor giver det god mening hos os, at vores medarbejdere også kan spise i en svanemærket kantine,” siger Steen Aagaard, Head of Procurement i Dansk Retursystem.

Svanemærket er blandt andet opnået ved at:

• ISS og Dansk Retursystem har øget andelen af økologi, så virksomhederne har opnået det økologiske spisemærke bronze, som har en økologiandel på 30-60 pct.
  • Reducere madspildet med 15 procent siden april i år ved at servere portionsanrettede måltider
  • Nedbringe kødforbruget med 10 procent i løbet af 2023 ved at introducere et nyt madkoncept med flere vegetariske retter

”Det er glædeligt, at Dansk Retursystem nu har fået certificeret begge deres kantiner med Svanemærket i samarbejde med ISS Facility Services. Svanemærket har en helhedsorienteret tilgang. Det betyder, at kantinerne lever op til skrappe krav til mad, affald, kemikalier og indkøb – og at de arbejder for at begrænse forbruget af vand og energi. Certificeringen vidner om en målrettet miljøindsats, og Dansk Retursystems medarbejdere kan nu glæde sig over at kunne spise deres mad i kantiner, der er blandt de miljømæssigt bedste på markedet,” siger Michael Kristensen, afdelingschef for Certificering i Miljømærkning Danmark.

Ifølge Miljømærkning Danmark kender 93 procent af danskerne Svanemærket og 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Hvad kendetegner en svanemærket kantine?

• Fremmer mad med lav miljø- og klimabelastning
  • Serverer en høj andel økologisk mad og drikke
  • Serverer minimum en vegetarisk ret til frokost og middag
  • Kildesorterer affald og forebygger madspild