Tidlig julegave til Aarhus Airport. Årets passagermål er nået

Med over 535.000 rejsende gennem terminalerne kan Aarhus Airport allerede sætte hak ved passagermålet for 2023. Nu sættes kursen mod flere nye destinationer og flyselskaber i 2024.

"Takket været ejernes upfront-investering fremstår Aarhus Airport i dag som en international lufthavn med topmoderne faciliteter", siger Lotta Sandsgaard. Foto: Kirsten Adler

Aarhus Airport er flyvende. Årets passagermål for 2023 var at løfte det samlede antal rejsende fra 2022 med 25 procent. Det nåede lufthavnen allerede i sidste uge, hvor passagertallet oversteg 530.000. Fremgangen skyldes især en voldsom vækst i internationale rejsende, og lufthavnen kunne da også notere den bedste sommer nogensinde med 44 procent flere internationale rejsende i juni, juli og august end i samme periode i 2019. Aarhus Airport er således den hurtigst voksende lufthavn for internationale passagerer. Det skyldes ikke mindst, at rammerne for vækst er på plads, mener lufthavnsdirektøren.

”Takket været ejernes upfront-investering fremstår Aarhus Airport i dag som en international lufthavn med topmoderne faciliteter, hotel, shopping, restauration, effektiv parkering og en strømlinet organisation. De rejsende har i høj grad taget imod lufthavnens forvandling, og samtidig har vi skabt et godt mix af ruter, der matcher østjydernes præferencer. Passagerudviklingen og lufthavnens tiltrækningskraft afspejler investeringerne”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Det er ikke kun passagerne, som har fået øjnene op for den østjyske lufthavn. Flere flyselskaber viser interesse for at starte op i Aarhus Airport, og senest har Norwegian meldt deres ankomst med tre solskinsdestinationer. Det er første gang nogensinde, at Skandinaviens næststørste flyselskab opererer fra Aarhus, hvor en splinterny direkte rute til Alicante letter allerede i marts, mens de rødnæsede fly påbegynder flyvninger til Malaga i april og Palma de Mallorca i juni.

”Vi har intensiveret vores ruteudviklingsarbejde for at øge antallet af destinationer på afgangstavlen. Norwegian bringer over 50.000 nye sæder til Aarhus i næste sommersæson, og vi forventer yderligere ekspansion med dem som samarbejdspartner i tæt samarbejde med de mange rejsearrangører, der benytter Norwegians sæder”, fortsætter Lotta Sandsgaard.
Aarhus nyder i øjeblikket stor opmærksomhed fra Europas mest succesrige flyselskaber og de stærkeste nordiske flyoperatører, og det styrker forventningerne til 2024, hvor Aarhus i april er vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe.

”Routes Europe vil styrke Aarhusregionens synlighed, og skubbe til flyselskabernes interesse for at bringe nye ruter til Aarhus. Det er en prioritet at øge tilgængeligheden til Østjylland og derved tiltrække internationale gæster, som skal fylde det stigende antal hotelværelser i Aarhus. Udenlandske turister skaber omsætning i lokalområdet, og kalkuleret ud fra VisitDenmarks forbrugssatser spenderede internationale flygæster fra Aarhus Airport over 620 millioner kroner på blandt andet overnatninger og oplevelser i Aarhusregionen i 2023”, afslutter Lotta Sandsgaard.

Routes Europe forventes at tiltrække mere end 1.300 af luftfartens beslutningstagere til Aarhus.

Aarhus Airport er flyvende. Lufthavnen har allerede midt i december nået årets ambitiøse passagermål. Over 535.000 passagerer er hidtil rejst igennem den østjyske lufthavn.

Om Aarhus Airport

Aarhus Airport A/S’ ambition er at være østjydernes foretrukne lufthavn og forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at imødekomme forventningerne hos det jyske erhvervsliv såvel som hos fritidsrejsende i lufthavnens optageområde, der er Jyllands største. Lufthavnen er igennem de seneste år blevet totalmoderniseret og udvidet til dobbelt størrelse.
I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.