Luftfartbranchens beslutningstagere samles i Aarhus

Aarhus Airport tager den 22. april hul på Routes Europe. Konferencen samler flyselskaber, lufthavne og turistorganisationer for at udvikle den luftbårne infrastruktur og sætte skub i væksten i hele Europa.

Over 1.000 beslutningstagere fra luftfartsbranchen befinder sig i Aarhus i næste uge. Det kan betyde nye flyselskaber og ruter til Aarhus Airport i fremtiden. Aarhus Airport

Luftfartkapaciteten er i 2024 på vej til at overstige 2019-tærskelen i hele den europæiske region. Sådan lyder det ifølge IATA, der understreger lufttransportsektorens kritiske rolle i at understøtte millioner af arbejdspladser på tværs af kontinentet. Det er et af temaerne på Routes Europe, der afholdes i Aarhus den 22. – 24. april og samler mere end 1.000 beslutningstagere fra flyselskaber, lufthavne og destinationer for at planlægge den fremtidige luftbårne infrastruktur på tværs af Europa.

Et rekordstort antal flyselskaber medvirker i den 17. udgave af den europæiske luftfartskonference. Således deltager vicepræsidenter og direktører for ruteplanlægning fra 100 af verdens førende og hurtigst voksende flyselskaber i over 4.500 møder med lufthavns- og destinationsrepræsentanter for at identificere nye rutemuligheder. De tilstedeværende luftfartsselskaber omfatter Air France, British Airways, easyJet, IAG, KLM Royal Dutch Airlines, Turkish Airlines, Vueling og Wizz Air. Begivenheden tiltrækker også luftfartsselskaber uden for Europa, herunder Air Transat, Air Canada, Air India, AirAsia Group, American Airlines, China Southern Airlines, Delta Air Lines, Fly Jinnah og WestJet.

Det er Aarhus Airport, som byder velkommen til Routes Europe sammen med VisitAarhus. Aarhus Airport dækker Nordens femtestørste marked og er destinationslufthavn for Jyllands hovedstad samt for Danmarks næststørste økonomiske vækstcentrum. De delegerede på Routes Europe 2024 vil opleve den totalmoderniserede lufthavn med splinterny terminal og integreret hotel. De besøgende får også præsenteret Aarhus’ kosmopolitiske shopping-boulevarder, museer i verdensklasse og internationalt prisvindende turistattraktioner.

Som Routes Europes officielle transportør vil SAS Scandinavian Airlines’ CEO – Anko Van Der Werff, skitsere den igangværende transformation af SAS og den nye vej frem for selskabet under konferenceprogrammet. Konsolidering, bæredygtighed og operationel stabilitet er kernetemaer for europæiske flyselskaber i 2024. Administrerende direktør for Airlines for Europe, Ourania Georgoutsakou, vil diskutere dynamikken i den europæiske luftfartsindustri, mens Michael Stanton-Geddes, Director of Economics & Competition for ACI Europe, vil undersøge, hvilke ændringer der kræves for at sikre bæredygtig og konkurrencedygtig infrastruktur i luften.

Steven Small, direktør for Routes, siger: "Ruteudvikling har måske aldrig været vigtigere end nu, og flyselskaber afsøger udviklingsmuligheder mere omhyggeligt end nogensinde før. Routes Europe spiller en afgørende rolle i denne proces og udgør et mødested for luftfartsselskabers beslutningstagere til at forhandle nye og eksisterende lufttjenester med deres lufthavns- og destinationspartnere".

Steven Small tilføjer: ”Over 1.000 beslutningstagere fra ruteudviklingsmiljøet vil være til stede i Aarhus. Forhandlingerne, der finder sted, vil definere fremtidige luftforbindelser på tværs af Europa og resten af verden”.

Som vært og administrerende direktør i Aarhus Airport siger Lotta Sandsgaard: “Dette er en once-in-a-lifetime mulighed for at bringe flyselskabs-, lufthavns- og turismestrateger fra hele verden til vores fantastiske og hurtigt voksende by for at præsentere vores destination til de vigtigste beslutningstagere i branchen. Aarhus vokser, trives økonomisk og er et europæisk hot-spot for udvikling, og vi bliver mere internationale end nogensinde før med skyhøj handel, investeringer og turisme. Som Danmarks hurtigst voksende lufthavn, der betjener Nordens femtestørste marked, har vi kapacitet til at facilitere ekspansionen i Aarhus i særklasse. Det er vi glade for, at flyselskaber og alle Routes Europe-delegerede skal se”.

Aarhus Airport lounge

I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Køreturen til Aarhus Airport tager cirka 30 minutter fra Aarhus.

Om Routes
Routes konferencer, der er en del af Aviation Week Network, er dedikeret til udviklingen af luftfartnetværket. Der afholdes regionale konferencer i Amerika, Asien, Europa og Afrika/Mellemøsten. Flagskibet Routes World-begivenheden finder sted i oktober. Begivenhederne kredser om på forhånd planlagte møder, en udstilling og konference, som afholdes i samarbejde med værtens interessenter. Værter er ofte et samarbejde mellem lufthavne, turistorganisationer og investeringspartnere.