Opfordring fra Aarhus Airport: Balance i kønsfordelingen styrker luftfartsbranchen

Lørdag den 6. april inviterer Aarhus Airport alle kvinder og mænd, som drømmer om en karriere inden for luftfartsbranchen til en inspirationsdag. Lufthavnen selv trækker gennemsnittet op på både nationalitets, - køns- og alderskontoen.

Line Krongaard Jacobsen fortæller om hendes vej til cockpittet den 6. april i Aarhus Airport.

Der er kommet flere mænd i kabinerne på flyene verden over, men i cockpittet udgør kvindelige piloter kun cirka 8 procent. Luftfart er stadig præget af tydelige kønsmønstre alt afhængig af jobfunktioner, men de klassiske kvinde- og mandejob i branchen er så småt begyndt at tippe. Den bevægelse vil foreningen Women in Aviation og Aarhus Airport gerne skubbe til og sætte mere fart i omstillingen. Derfor inviterer organisationen og lufthavnen inden for til en inspirationsdag, hvor både mænd og kvinder kan blive klogere på, hvordan det er at arbejde i luftfart. Pilot Line Krongaard Jacobsen, Anna Kjær Thorsøe, som er CEO i Scandinavian Training Academy, Pernille Kjøller Stahrenberg, der er flyveleder hos Naviair og Lotta Sandsgaard, som er pilot og CEO i Aarhus Airport deler deres erfaringer med at sidde bag styrepinden både i luften og i en luftfartsvirksomhed. Dertil giver Jørgen Sørensen Stensgaard, direktør hos Greybird Pilot Academy, en skarp indflyvning til uddannelsen som erhvervspilot.

''Det handler ikke om at skabe en 50/50 fordeling, men vi vil gerne bidrage til, at kvinder med passion for luftfart får dybere viden om mulighederne inden for luftfartsbranchen. Det behøver ikke kun være jobs i de højere luftlag, men også på jorden inden for ledelse samt operationelle og tekniske funktioner. Women in Aviation ønsker at bygge bro mellem potentiel arbejdskraft og arbejdsgivere'', fortæller Marieke van Hulst Pedersen, som står i spidsen for Women in Aviation International, Scandinavia Chapter. Hun benytter inspirationsdagen til at give det overordnede billede af diversiteten i branchen.

Diversitet er en fælles opgave. Aarhus Airport går foran
Ifølge Women in Aviation er diversitet en fælles opgave i lighed med fremmelsen af bæredygtighed. Derfor arbejder luftfartsbranchens parter sammen om strategier, aktiviteter og løsninger i forhold til manglende arbejdskraft, uddannelse og diversitet på alle virksomhedsniveauer. Selv om navnet på organisationen klinger feminint, er Women in Aviation meget opsat på, at mænd er en del af løsningen, idet de spiller en afgørende rolle som allierede i at få alle med på rejsen til et mere inkluderende samfund.

”Det skaber en god dynamik, når der er et mix af køn, alder, nationalitet og kulturel baggrund på en arbejdsplads. Vi ønsker som lufthavn at være et godt eksempel i branchen og gå foran som virksomhed med en mangfoldig sammensætning på tværs af teams og arbejdsstyrker. Samtidig er det vigtigt for os at være en attraktiv arbejdsplads både for yngre og mere modne medarbejdere”, siger Lotta Sandsgaard, som er CEO i Aarhus Airport.

Foreløbig er 25 kvinder og mænd tilmeldt inspirationsdagen den 6. april i lufthavnen, der varer fra kl. 9.30-15.30. Det er gratis at deltage, og tilmelding er fortsat mulig på eventbrite.

Line Kronborg Jacobsen er pilot og flyver rockstjerner rundt i verden.
Anna Kjær Thorsøe, som er CEO i Scandinavian Training Academy, uddanner fremtidens piloter.
Lotta Sandsgaard er både pilot og CEO i Aarhus Airport.

Danmarks hurtigst voksende lufthavn

Aarhus Airport's ambition er at være østjydernes foretrukne lufthavn og forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at imødekomme forventningerne hos det jyske erhvervsliv såvel som hos fritidsrejsende i lufthavnens optageområde, der er Jyllands største. Lufthavnen er igennem de seneste år blevet totalmoderniseret og udvidet til dobbelt størrelse.

I 2024 er Aarhus Airport vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Køreturen til Aarhus Airport tager cirka 30 minutter fra Aarhus.