SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

Trysil og Sälen kommer på afgangstavlen i Aarhus Airport, når SAS sætter kursen mod Scandinavian Mountains Airport fra januar 2025.

SAS lancerer en ny rute fra Aarhus til Scandinavian Mountains Airport med opstart den 25. januar 2025. Aarhus Airport

Mere end 300.000 danskere tager hvert år på skiferie. Mange af dem har trådt deres barneski i Norge og Sverige, og blandt de mest populære skiområder er Trysil og Sälen. I begge områder ligger sneen ofte meterhøj, og de fløjlsagtige pister er velegnede til både nybegyndere og erfarne skiløbere. Til næste vinter kan man glemme alt om en lang biltur med halvsultne børn på bagsædet og i stedet hoppe på et direkte fly fra Aarhus.

SAS lancerer nu en ny vinterrute til den topmoderne lufthavn, Scandinavian Mountains Airport, og derved får østjyderne direkte adgang til henholdsvis Sveriges og Norges største alpine skisportssteder. Lufthavnen ligger smukt flettet ind mellem fjeldene, og der er kun mellem 10 og 45 minutters transfer til de kendte skiområder. Nogle steder kan man endda køre i hundeslæde eller på snescooter fra lufthavnen til hotellet eller hytten.

”De skandinaviske skidestinationer er populære blandt østjyderne. Der er snegaranti det meste af vinteren, skiskoler med skandinavisktalende guider, ski-in-ski-out og en liftkapacitet, der sjældent trækker kø. Det er attraktivt for både børnefamilier og voksne uden medrejsende børn. Den nye flyrute er et stærkt alternativ til at komme hurtigt på ski, og SAS har en stærk position i det østjyske marked. Det er godt set af flyselskabet, og vi forventer, at den nye rute vil blive taget godt imod”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

”I lyset af det voksende ønske fra danske rejsende om at tilbringe deres vinterferie i Norden, er vi glade for at kunne annoncere den nye vinterrute mellem Aarhus og Scandinavian Mountains Airport. Dette vil give endnu flere rejsende mulighed for at nyde skisportsstederne, hundeslædekørsel og opleve nordlys. SAS stræber efter at være det foretrukne flyselskab for skandinaviske rejsende, herunder også for ferie- og forretningsrejsende fra Aarhusregionen. I øjeblikket tilbyder vi allerede op til fem daglige flyvninger fra Aarhus til København, op til to til Oslo og dagligt til Stockholm og derigennem forbindelse til mange flere destinationer,” siger Henrik Winell, Vice President Network, SAS.

Trysilfjeldet består af fire sammenhængende skiområder med pister af stor variation. Samtidig er der rigtig gode muligheder for langrend og skitouring, hvis man vil ud at nyde vinterlandskabet i fjeldene på en naturskøn, men absolut konditionskrævende måde.

Sälen er Nordeuropas største alpine skiområde og tæller også Stöten, Hundfjället, Tandådalen, Lindvallen og Kläppen. Sälen er en klassiker for især børnefamilier, og der er masser af børneområder, legepladser og steder, hvor man lige kan tage et hvil med børnene. Det er SkiStar, som ejer skisystemet i Trysil og en stor del af Sälen-områderne, og de har skabt en super velorganiseret infrastruktur, der favner alle typer skiløbere.

Skiområderne tilbyder over 100.000 senge i hoteller, lejligheder og hytter. Dertil kan skientusiaster glæde sig til 250 pister, et mekka af langrendsløjper samt et bredt udvalg af restauranter, underholdning, shopping og vinteraktiviteter.

Rejsende kan gøre skiene klar til første afgang den 25. januar 2025, hvor SAS åbner vinterruten til Scandinavian Mountains Airport. Vinterruten har afgang hver lørdag frem til og med den 8. marts 2025. SAS beflyver yderligere tre ruter fra Aarhus Airport til henholdsvis København, Stockholm og Oslo.

Den nye sæsonrute blev lanceret under verdens næststørste luftfartskonference Routes Europe, der afholdes i Aarhus den 22.-24. april. Aarhus Airport er vært, og SAS er udpeget som officiel samarbejdspartner for Routes Europe.

Det bliver meget nemmere at snuppe en skiferie i Trysil eller i Sälen i 2025. SAS flyver direkte fra Aarhus.

Om Aarhus Airport

Aarhus Airport A/S’ ambition er at være østjydernes foretrukne lufthavn og forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at imødekomme forventningerne hos det jyske erhvervsliv såvel som hos fritidsrejsende i lufthavnens optageområde, der er Jyllands største. Lufthavnen er igennem de seneste år blevet totalmoderniseret og udvidet til dobbelt størrelse.

I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Køreturen til Aarhus Airport tager cirka 30 minutter fra Aarhus.