2023 blev et markant år i energiens tegn

Året har budt på masser af vedvarende energi og danmarksrekord i negative elpriser.

Når rådhusklokken slår sine 12 slag sent i aften, champagnepropperne springer, og vi hopper ind i 2024, vil mange danskere tænke tilbage på det år, der er gået.

Mens 2022 for mange nok står tilbage som energiens år på grund af den globale energikrise, har 2023 også budt på bemærkelsesværdige begivenheder set med energibriller.

- I år har elpriserne har fundet tilbage til et lavere og mere stabilt niveau, men 2023 tegner også et billede af en energisektor i hastig udvikling – og heldigvis i en mere bæredygtig retning, siger Mads Brøgger, direktør i Norlys’ energiforretning.

Den billigste dag i flere år

Kigger man for eksempel på elpriserne, som nok spiller den største rolle i forbrugernes bevidsthed, satte 2023 nemlig danmarksrekord i negativ elpris.

I den vestlige del af landet nåede elprisen nemlig helt ned i -3,3 kroner per kWh mellem klokken 14 og 15. Set over hele dagen lå den gennemsnitlige elpris for hele landet på -0,2 kroner per kWh*, viser tal fra Energinet.

Billigere elpriser til trods, så fortsatte danskerne med at spare på strømmen.

Derfor finder vi også dagen med det laveste strømforbrug i Danmark siden juli 2019. Det skete lørdag den 22. juli, hvor der blev brugt blot 71.837 MWh.

For Norlys’ elkunder var 22. juli også dagen med det laveste forbrug, men de gode vaner har generelt holdt ved, til trods for en generelt lavere energipris.

- Kigger vi på hele 2023 har kundernes strømforbrug faktisk været lavere end de to foregående år, og det er endda på trods af, at flere har fået eldrevne varmepumper, og at vi nu er nået op på næsten 200.000 elbiler og der opsættes ladestandere som aldrig før. I Norlys arbejder vi for at skabe et grønnere Danmark, og derfor er det utroligt opløftende at se, hvordan elkundernes bevidsthed om deres strømforbrug rykker sig i disse år, siger Mads Brøgger.

Dag med mest vedvarende energi

I 2023 var der også mere strøm fra vedvarende energikilder i kontakterne.

Mandag den 3. juli udgjorde strøm fra sol og vind nemlig den største andel af strømforbruget nogensinde. Faktisk svarede produktionen af sol- og vindenergi til hele 146 procent af det samlede forbrug.

Tallene viser også, at der aldrig før har været så mange dage, hvor elproduktionen fra vind og sol har oversteget det faktisk forbrug i Danmark, som i år, hvor det skete hele 49 gange. Til sammenligning skete det blot på 29 dage i 2022.

- Alle de her nedslagspunkter understreger jo, at vi er på vej i den rigtige retning. Så selvom vi stadig har et stykke vej endnu, så gør udviklingen i 2023 mig optimistisk, når jeg springer ind i det nye år, siger Mads Brøgger.

*Oveni selve markedsprisen kommer den statslige elafgift, eltarif til statslige Energinet, abonnementer, spottillæg, moms og nettarif til det lokale elnetselskab.

Mads Brøgger, direktør i Norlys' energiforretning

Om Norlys

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med 3.500 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, København og en række mindre byer. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til flere end 1,7 millioner husstande og virksomheder. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi blandt andet landets største elnet og landets største fibernet samt aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading, som handler med energi. Vi ejer også halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.