VM i håndbold dannede ramme om Norlys’ første forsøg med midlertidige ladestandere

Hele 482 gange blev de midlertidige ladestandere i Herning og Frederikshavn brugt under VM-slutrunden.

Mens de danske håndboldkvinder kæmpede om medaljer under det netop afviklede VM på hjemmebane, kunne elbilisterne blandt de mange tusinde publikummer i Herning og Frederikshavn nyde kampene med vished om, at de efterfølgende kunne gå ud til opladede elbiler.

VM i håndbold blev nemlig også en prøve på et helt nyt setup for Norlys, der kan løse problemer med manglende ladekapacitet i tidsafgrænsede perioder. På baggrund af en forespørgsel fra Dansk Håndbold havde Norlys opsat i alt 61 midlertidige ladestandere i både Herning og Frederikshavn for at kunne imødekomme efterspørgsel fra elbilisterne blandt de mange håndboldfans.

Nu hvor slutrunden er afviklet, viser tallene, at der blev ladet 482 gange på de midlertidige ladestandere.

- Vi har tydeligt kunnet se, at når der var kampe – særligt når det danske landshold har spillet – blev de midlertidige ladestandere brugt, mens de ellers har stået ledige. Den erfaring, vi nu har gjort os, viser både, at begge håndboldarenaer allerede har dækket deres basis, men også at vi nu har et setup, som kan løse nogle af disse tidsafgrænsede udfordringer, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning.

Ved Boxen i Herning har Norlys allerede etableret en række permanente ladestandere. Her blev der ladet i alt 126 gange under VM-slutrunden. Dermed når det samlede antal opladninger op på knap 550.

Den 17. december, hvor der blev uddelt medaljer, var i øvrigt dagen, hvor der blev ladet allerflest gange på både de faste og midlertidige ladestandere i Herning under VM-slutrunden. Nemlig 50 gange.

Vil gerne teste i sommerhusområder

Norlys er nu i gang med at fjerne de midlertidige ladestandere – en proces der tager omkring en uges tid, men forventes fremadrettet at kunne være afsluttet på én til tre dage.

Desuden skal erfaringerne fra dette første forsøg nu evalueres, så processen fremadrettet kan optimeres endnu mere, og omkostningerne derved kan reduceres.

- Vi har lært meget i denne proces, og der er meget, vi kan gøre bedre til næste gang. Vi vil rigtig gerne afprøve noget lignende i de større danske sommerhusområder, når turistsæsonen starter. Her giver det heller ikke nødvendigvis mening at etablere en lang række permanente ladestandere – det ville både udfordre forsyningsnettet og være et stort ressourcespild, fordi de fleste sommerhusområder ligger ret øde hen i vinterhalvåret, siger Ellen Trolle.

Ved Boxen i Herning har Norlys allerede etableret en række ladestandere, men under det netop afviklede VM i håndbold blev der opstillet 34 midlertidige ladestandere til de mange håndboldfans. Derudover blev der opstillet fire hurtigladere til official-bilerne.
Download
De midlertidige ladestandere - her fra Frederikshavn - ventes fremadrettet at kunne blive pillet ned på én til tre dage.
Download

Om Norlys

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med 3.500 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, København og en række mindre byer. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til flere end 1,7 millioner husstande og virksomheder. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi blandt andet landets største elnet og landets største fibernet samt aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading, som handler med energi. Vi ejer også halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.