Kirppu Næstved fylder 8 år og åbner dørene til en festlig dag

Kirppu Næstved var den tredje butik, der åbnede på landsplan, og i år er det 8. gang, at butikken åbner dørene til en festlig dag med gratis fadøl og sodavand.

Kirppu Næstveds facade.
Kirppu Næstveds facade. Kirppu Danmark ApS

På Merkurvej 9 i Næstved ser man det genkendelige grønne indgangsparti til Kirppu Næstved. Herinde summer det daglige liv, når både standlejere og andre kunder bevæger sig rundt blandt de mere end 400 stande fyldt med tusindvis af lækre loppefund.

Kirppu Næstved er butik nr. 3 ud af kædens 25 loppesupermarkeder og har siden åbningen i 2016 været på en fantastisk rejse, der har budt på en stor renovering og været beviset på en spændende udvikling indenfor genbrug.

I juli 2022 var det tid til at give butikken den helt store tur, så den kunne følge med de nye butikkers opgraderede og mere indbydende lokaler; væggene blev malet, loftet fik nyt og bedre lys og nyt gulv blev lagt. Som sidste finish blev alle standene opdateret, så de blev mere fleksible for kundernes behov.

Butikschef Kathrine Larsen fik mange positive tilbagemeldinger på det nye look, og var mere stolt af sin butik end nogensinde før. Kathrine har været med siden 2019, og selvom hun ikke har været med fra start, så har hun tydeligt mærket en ændring af kundeskaren og en stigende interesse for genbrug:

"Det har været en hel vild oplevelse at være vidne til, hvordan danskerne har taget genbrug til sig – det er helt tydeligt blevet mere for alle. Hvor det førhen oftest var kræmmere og den lidt ældre generation, der værdsatte genbrug, er det i dag noget, der har værdi for alle aldersgrupper. Vi ser rigtig mange unge og børnefamilier, der bruger butikken i dagligdagen – når en familie fx står og mangler børnetøj, så dumper de lige forbi for at se, om der kunne være noget for dem." siger Kathrine.

Noget andet, der også understreger den positive udvikling, er salget af antal loppefund i butikken, for her ses også en markant stigning. I 2023 solgte butikken 417.000 antal loppefund, og kigger man på 2022, blev der solgt 370.000 antal loppefund. Det er en stigning på 13% – og så er 2023 ikke engang slut.

Der er altså meget at fejre, når Kirppu Næstved slår dørene op lørdag d. 6. januar kl. 10. Her vil der blive serveret gratis fadøl og vand samt popcorn – og så kigger maskotten, Loppen Louie, forbi og uddeler krammere, slikkepinde og balloner til børnene. I fødselsdagsdagene, som kører fra d. 6.-8. januar, vil der desuden være et supergodt tilbud på standleje.

Når festlighederne starter, er Kathrine Larsen ikke i tvivl om, hvad hun glæder sig allermest til på dagen:

"For mig er det en kæmpe fest at mærke den gode stemning, der kommer, når så mange mennesker samles i butikken samme dag. Det gode humør og alle de små snakke, man oplever rundt omkring er bare dejligt. Og så er det også altid spændende at se, hvilke nye ansigter, der kommer indad døren for at snuse."

Til festen kommer der også mange velkendte ansigter, som til daglig kommer i butikken for at fylde op på deres stande. En af de standlejere, som Kathrine kender allerbedst er Christina. Hun har nemlig været standlejer i Kirppu Næstved, siden butikken åbnede i 2016, og hun har planer om at være der længe endnu.

"Lige nu har jeg en stand med min veninde Nadia, hvor vi fx sælger ting til boligen og legetøj fra min datter. Vi deler ofte standen, og alt det, vi tjener, deler vi og bruger til at shoppe nye ting til os selv og børnene. Vi elsker at komme i Kirppu – det er nærmest vores andet hjem, og vi er bare ærgerlige over, at vi ikke har tid til at komme her noget oftere."

Butikschef Kathrine Larsen har været med siden 2019.
Butikschef Kathrine Larsen har været med siden 2019 og glæder sig meget til en festlig dag.
Renoveringen i Næstved 2022 er i gang.
Foto fra renoveringen i Næstved 2022. Der bliver malet, lagt nye gulve og lavet nye stande.
Standlejer Christina foran sin stand – hun har været fast standlejer siden 2016.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og den seneste butik åbnede i Viborg d. 30. september i år (2023).

• Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg.