Akademikerne om Løntrepart: Godt at aftalen er kommet i mål – nu må vi se fremad

Formand for Akademikerne Lisbeth Lintz er lettet over, at løntreparten endelig er overstået. Hun er tilfreds med, at jordemødrene bliver tilgodeset. Men set med Akademikernes øjne er det mest positive, at der igangsættes et arbejde om et nyt lønsystem med fokus på lokal løn. Det offentlige lønsystem er blevet et slidt kludetæppe. I stedet for at sætte endnu en lap på er tiden inde til at tale om et nyt og tidssvarende system.

Arbejdsmarkedets parter og regeringen har indgået en løntrepartsaftale. For Akademikerne – den ene af fagbevægelsens to hovedorganisationer – har formand Lisbeth Lintz været del af forhandlingerne.

Formanden er lettet over, at der nu endelig er en aftale. Og at den trods alt kom i mål, før overenskomstforhandlingerne i den offentlige sektor begynder om halvanden uge.

Vi har hele tiden sagt, at vi nok skulle stille os solidarisk og ikke stå i vejen for, at andre personalegrupper end vores egne fik nogle ekstra penge. Men vi har også stået på, at den ekstraordinære situation ikke skulle blandes ind i de kommende overenskomstforhandlinger og for alvor forplumre den danske model. Hvor forhandlinger om løn jo altså er en to-parts-dans. Mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Så jeg er sådan set mest lettet over, vi er kommet i mål,” siger Lisbeth Lintz.

Et stort element i aftalen er, at der skal igangsættes et arbejde med at udforme fremtidens lønmodel i den offentlige sektor. Arbejdet skal være færdigt i midten af 2025, så det kan indgå i de efterfølgende overenskomstforhandlinger.

”Set med Akademikernes øjne er det mest positive, at der igangsættes et arbejde om et nyt lønsystem frem mod OK26. Det offentlige lønsystem er blevet et slidt kludetæppe. I stedet for at sætte endnu en lap på er tiden inde til at tale om et nyt og tidssvarende system.”

Ud af akademikernes 28 medlemsorganisationer er primært jordemødrene direkte påvirket af trepartsaftalen.

Vi har arbejdet for at sikre jordemødrene en aftale om løntillæg, der svarer til sygeplejerskernes aftale. Det giver god mening, at det er lykkedes, fordi jordemødrenes udfordringer i forhold til fastholdelse på sygehusene svarer til de udfordringer, sygeplejerskerne oplever,” siger Lisbeth Lintz.

For Akademikerne har det været en rød linje at skulle indgå i en sammenkædning med andre grupper. Sammenkædning betyder, at alle faggrupper stemmer sammen om et overenskomstforlig, og at nogle grupper derfor kan blive omfattet af forliget, selv om de stemmer nej, fordi andre stemmer ja. I aftalen er det fremhævet, at aftaler på Akademikernes område ikke indgår i mæglingsforslaget på FH´s område.

”Jeg glæder mig over, at vi undgik de værste tidsler og især sammenkædning på tværs af hovedorganisationerne. Det er et afgørende element i den danske model, at forskellige faggrupper selvstændigt forhandler og tager stilling i forhold til den måde, de selv har valgt at gruppere sig. Det vil vi ikke gå på kompromis med,” siger Lisbeth Lintz.