Dansk Metal roser bred aftale om finansloven: Et stærkt løft til erhvervsuddannelserne

Dansk Metal roser investeringerne i erhvervsuddannelser, og at ledige får mulighed for at tage en erhvervsuddannelse på forhøjede dagpenge.

”Hvis vi i fremtiden skal kunne skaffe den nødvendige arbejdskraft til den danske industri, så er det helt afgørende, at Folketinget investerer i erhvervsuddannelserne. Pengene falder på et tørt sted og bør bruges på at købe nyt udstyr til undervisningen og sikre bedre uddannelsesmiljøer og mere kvalitet i undervisningen,” siger Dansk Metals formand Claus Jensen.

En ny rapport fra COWI viser, at Der er brug for 195.000 årsværk i industrien frem mod 2035, hvis Danmark skal nå sine klimaplaner. Langt de fleste er faglærte (https://iu.dk/nyheder/nyheder-fra-industriens-uddannelser/2023/analyse-den-gronne-omstilling-kraever-195-000-ekstra-arsvaerk-i-industrien-frem-mod-2035/).

Dansk Metal er også tilfreds med, at muligheden for at tage en erhvervsuddannelse på 110 procent af dagpengesatsen i brancher med mangel på arbejdskraft nu bliver permanent.

Der er også ros til det brede og konstruktive samarbejde om finansloven på tværs af næsten alle partier.

”Det sender et stærkt signal om samarbejde og fælles mål på tværs af politiske skel, og det sikrer holdbare politiske aftaler, som man kan regne med”, siger Claus Jensen.