Find årets lækreste genbrugsjulegave blandt tusindvis af loppefund

Genbrugsgaver trender af flere grunde – og en af de virksomheder, der tydeligt mærker en stigende interesse, er kæden Kirppu Loppesupermarked. Administrerende direktør, Morten Bøjland, ser frem til at opleve endnu en jul, hvor danskerne omfavner genbrugsjulegaver.

I Kirppu Loppesupermarked kan du finde helt unikke genbrugsjulegaver til hele familien. Kirppu Danmark Aps

Når vi lige om lidt byder december måned velkommen, er det for de fleste forbundet med familiehygge, lækkerier og gaver. For nogen kan det dog også give en lille knude i maven at tænke på den økonomiske udfordring, der kan følge med, når julegaverne skal findes. Men her kan en løsning være at købe sine julegaver brugt, siger administrerende direktør for Kirppu Loppesupermarked, Morten Bøjland:

”Økonomisk er der rigtig mange penge at spare i gavebudgettet ved at købe gaverne brugt – og det er uden at gå på kompromis med kvaliteten. Hvis man fx drømmer om at give noget til boligen fra Royal Copenhagen eller Kay Bojesen, så er der rigtig meget af den slags ude i vores butikker. Og selvom varen måske har stået på en hylde i en andens hjem, så er kvaliteten den samme. Ud over at spare penge ved at købe brugt, er der også rigtig gode muligheder for at finde noget helt unikt, når man kigger i vores butikker, for man ved aldrig, hvad folk har fisket frem fra gemmerne. Og runder vi hele idéen om at købe brugt af, så er det bare et kæmpe plus og i virkeligheden en ekstra gave, at vi viser omtanke for miljøet, når vi køber brugt i stedet for nyt.”

Kirppu Loppesupermarked sælger alt mellem himmel og jord, og det er standlejerne, der definerer udvalget af varer. Her er legetøj til de små, bøger i stakkevis, møbler, unika fund og meget mere. Omkring Jul er standlejerne dygtige til at se for sig, hvad der sælger bedst, og derfor er der flere stande med julepynt, festtøj og kvalitetsmærker.

Markant stigning i salget af genbrugsgaver

Ser man på salget af loppefund fra julen 2022, så solgte Kirppu Loppesupermarked 600.000 antal loppefund på 30 dage, hvilket er 22% flere end i 2021, hvor der blev solgt 490.000. Indtjeningen på kommissionsvarer er også steget med 15% fra 2021-2022. Det tyder derfor stærkt på, at der er blevet lagt betydeligt flere genbrugsgaver under juletræet i 2022, og det er en tendens, som ser ud til at fortsætte. DBA’s genbrugsindeks for 2023 viser nemlig dugfriske tal, som siger, at hele 73% af danskerne ville blive glad for at få en genbrugsgave – sidste år lød tallet på 58%.

Det er dog ikke alle, der synes, det er helt ligetil at finde julegaven i genbrug. Ifølge genbrugsindekset, ser 40% af danskerne det som en barriere for at købe en genbrugsgave, at den ikke kan byttes. Som giver af gaven kan man være bange for, at den ikke falder i god jord hos modtageren – eller hvad nu hvis modtageren allerede har denne ting i forvejen? Danskere er vant til, at man kan gå ud og bytte sin julegave, hvis man af en eller anden grund ikke kan bruge den. Det giver en dejlig tryghed at give en gave, der kan byttes – men det er bare ikke en mulighed, man har, når man har købt en genbrugsjulegave.

Giv et gavekort til genbrug

I Kirppu Loppesupermarked har de løst denne problematik ved, at man i stedet kan købe et gavekort og bruge i en af kædens 25 butikker, som er fordelt over hele landet. Morten Bøjland, uddyber:

”Ved at købe et gavekort kan man stadig give en gave fra genbrug, hvis det er det, man brænder for at give, men ikke helt tør satse. Modtageren af gavekortet kan så selv komme ned i butikken og gå på jagt efter det helt rigtige. Samtidig er det fantastiske ved et gavekort til genbrug, at hvis man fx har fået et på 100 kr., så kan man sagtens være heldig at finde ting til en meget højere værdi.”

Dags dato er næsten alle kædens butikker fuldt udlejet, og det trækker unægteligt flere kunder til, når butikkerne bugner med lækre loppevarer. Administrerende direktør, Morten Bøjland, ser frem til Julen 2023:

”Jeg fyldes af en varme ved tanken om den dejlige juletid, vi går ind i nu. Det er med en følelse af stor taknemmelighed over, at vores kunder er så glade for vores koncept, at de selv i en travl måned som december har lyst til at booke en stand. Uden dem ville hele idéen om at give genbrugsjulegaver og få en mere bæredygtig Jul jo falde ret meget til jorden. Og så er vi selvfølgelig spændte på, hvordan julesalget går, når nærmest hele kæden melder fuldt booket.”

Morten Bøjlund
Morten Bøjland er spændt på årets julesalg.
I Kirppu kan man finde alt mellem himmel og jord, og det gør det til et oplagt sted at lede efter årets julegaver.
I Kirppu Loppesupermarkeds butikker kan private sælge deres brugte ting og sager.
Julepynten fylder en del på hylderne i november og december.

Kirppu Loppesupermarked

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 25 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for ni år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og butik nr. 25 åbnede i Viborg d. 30. september (2023).

Læs mere om Kirppu  her

• Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg (pr. 30/9).