Pas på din digitale pengepung under Black Week

Black Week og Black Friday er lige om hjørnet, og det betyder masser af gode tilbud - men desværre også en stigning i cyberkriminalitet. Nye tal viser, at over halvdelen af os har oplevet forsøg på svindel via nettet i år. Særligt på travle handelsdage som Black Friday er det vigtigt at holde tungen lige i munden, når vi klikker ‘køb’.

Danskerne ventes at købe ind i store mængder på online markedspladserne under Black Week i den kommende uge - og det er de cyberkriminelle helt opmærksomme på.

Den kommende uge vil netbutikkerne bugne af tilbud og rabatter, når vi rammer den efterhånden traditionsrige Black Week. I kulissen står svindlerne samtidig på spring for at franarre dig dine sparepenge. Og de bliver hele tiden dygtigere.

Ifølge tal fra Digitaliseringsstyrelsen har 57 procent af danskerne været udsat for phishing-forsøg i 2022, og det er særligt i forbindelse med store handelsdage som Black Friday, at svindlerne slår til.

“Vi ser, at svindlere bliver mere og mere snedige og bruger avancerede metoder som kunstig intelligens til at lave falske mails. Det er vigtigt at være ekstra opmærksom og bruge sin sunde fornuft, når man handler online. Det vigtigste råd er at tænke sig om en ekstra gang, før man klikker på links i mails, og altid at tjekke om afsenderne er, hvem de giver sig ud for at være,” siger Hjalte Laursen, der er direktør for Produkt, Pris & Portefølje i Codan.

Codan er meget bevidst om denne udfordring og har fokus på at hjælpe kunderne med at navigere sikkert på nettet. Derfor er alle kunder med indboforsikring i Codan automatisk dækket af en cyberforsikring. Den giver adgang til rådgivning om sikker færdsel på nettet og hjælp, hvis man bliver ramt af cyberkriminalitet.

”For at give vores kunder endnu mere tryghed, tilbyder vi også tjenesten Cyberalarm. Den holder øje med dine personlige oplysninger som for eksempel mailadresse og betalingskort og giver besked, hvis de dukker op steder på nettet, hvor de ikke burde være,” oplyser Hjalte Laursen.

Gode råd til sikker online shopping:

• Tjek altid afsenderens e-mailadresse, når du modtager mails med gode tilbud.
  • Klik ikke på links i mails, der virker mistænkelige.
  • Sørg for at webshoppen er ægte, før du indtaster dine personlige oplysninger.
  • Brug sikre betalingsmetoder, når du handler online.
  • Hold dine enheder opdateret og brug antivirussoftware.
  • Tilmeld dig Codans Cyberalarm for ekstra sikkerhed.

Codan har et stærkt fokus på forebyggelse af cyberkriminalitet og arbejder løbende på at forbedre og udvide rådgivningen og services til at imødegå den voksende trussel.

Om Codan Forsikring

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum