UNICEF Danmark udnævner to nye direktører

Den 1. december indtræder to nye medlemmer i direktionen i UNICEF Danmark. Claus Jepsen tiltræder som økonomidirektør, mens stillingen som direktør for partnerskaber besættes af Ilija Weber, der er hentet i egne rækker.

To nye medlemmer indtræder pr. 1. december i direktionen i UNICEF Danmark. Ny økonomidirektør bliver Claus Jepsen, der kommer fra en stilling som økonomi- og administrationschef i PROSA. Samtidig tiltræder Ilija Weber som direktør for partnerskaber. Ilija har de seneste par år været ansat i UNICEF Danmark, senest som chef for partnerskabsafdelingen. Direktionen består i forvejen af direktør for kommunikation og advocacy Line Grove Hermansen og direktør for fundraising og marketing Kristina Boldt.

”Jeg glæder mig til at løfte UNICEFs mandat sammen med det nye ledelsesteam. Den samlede ledelse får med udnævnelserne et format, som afspejler vores nye virkelighed. UNICEF har været i en rivende udvikling gennem de seneste par år med betydelig ekspansion og professionalisering. Den nye ledelse er afgørende for vores mulighed for fortsat at skabe størst mulig effekt og synlighed i UNICEFs arbejde for verdens børn, samtidig med at vi effektivt kan drive en velfungerende organisation i en verden ramt af kriser af historiske dimensioner,” siger generalsekretær Susanne Dahl.

Den nye økonomidirektør Claus Jepsen kommer senest fra fagforeningen PROSA, hvor han har haft ansvar for økonomi, IT, HR, GDPR og Facility. Han har tidligere været ansat i Copydan samt i Egmont og Nordisk Film Distribution.

”UNICEF løser nogle særdeles vigtige opgaver på globalt plan for verdens børn, og det er med stor glæde og ydmyghed, at jeg påtager mig rollen som økonomidirektør i UNICEF Danmark. Arbejdet i UNICEF formes jo af verden omkring os, og jeg ser frem til at blive klogere på de mange spændende opgaver, vi står over for, og bidrage med min faglighed til fortsat optimering af vores arbejde. Jeg glæder mig også meget til at møde de mange dygtige medarbejdere i UNICEF, som hver dag gør et vigtigt stykke arbejde,” siger Claus Jepsen.

Mens Claus Jepsen altså er ny i organisationen, er Ilija Weber hentet i egne rækker. Ilija Weber har de seneste par år været ansat i partnerskabsafdelingen, og bliver med udnævnelsen altså i den del af organisationen, han kender indefra.

"UNICEFs arbejde for verdens børn virker for mig vigtigere end nogen siden før. De globale effekter af en pandemi, fremtidsudsigterne i klimakrisens skær og de mange naturkatastrofer og konflikter, som børn alt for ofte bliver fanget i, skaber store behov for ekstra indsatser. De indsatser er der heldigvis mange danske virksomheder og fonde, som gerne vil være en del af. Det arbejder glæder jeg mig til fortsat at være en del af sammen med et helt igennem fantastisk og topmotiveret team i UNICEF Danmark," siger Ilija Weber.

Ilija Weber har mere end 10 års erfaring med udviklingsarbejde og menneskerettigheder fra både stillinger i det globale FN-system og i Danmark. Han har erfaring fra Læger uden Grænser, FN’s Befolkningsfond (UNFPA) i Kenya og New York. Siden han vendte hjem til Danmark i 2018 har han arbejdet for Dalberg, som er en af de førende internationale konsulentvirksomheder på det sociale og humanitære område og siden 2021 arbejdet i partnerskabsafdelingen i UNICEF Danmark. Ilija har en mastergrad i Social Science fra CBS og har siden suppleret med efteruddannelse fra bl.a. London School of Economics og Harvard University.