Jens Bjørn Andersen nyt bestyrelsesmedlem i UNICEF Danmark

UNICEF Danmarks bestyrelse byder Jens Bjørn Andersen velkommen som nyt medlem.

Tidligere CEO for transport- og logistikvirksomheden DSV Jens Bjørn Andersen indtræder i bestyrelsen for UNICEF Danmark. Det besluttede den siddende bestyrelse på et møde i sidste uge.

”Vi er meget glade for at kunne byde Jens Bjørn Andersen velkommen i bestyrelsen. Hans enorme kommercielle erfaring vil uden tvivl bidrage til at skabe positive forandringer for UNICEF Danmark – og derigennem verdens børn,” siger forperson for bestyrelsen Astrid Haug.

Jens Bjørn Andersen er for nyligt trådt tilbage som CEO for DSV efter 15 år i spidsen og mere end 35 år i virksomheden. I dag øser han ud af sine erfaringer i flere bestyrelser, herunder som formand for Stark Group, Nordea-fonden og Tietgenfonden, bestyrelsesmedlem i Danmarks Nationalbank og frivilligt medlem af bestyrelsen for Børnecancerfonden.

”Når jeg ser rundt i verden, er der nok at tage fat på. Krige og konflikter og klimakrisens konsekvenser har mange steder gjort det svært at være barn. Sådan bør det ikke være. Vi har alle et ansvar for at hjælpe alle børn – ikke bare til at overleve – men til at kunne opfylde deres fulde potentiale. Med min post i UNICEF Danmarks bestyrelse tager jeg det ansvar på mig. Jeg er glad for, at mine kompetencer kan komme i spil til fordel for UNICEFs gode arbejde,” siger Jens Bjørn Andersen.

Foruden Jens Bjørn Andersen og forperson Astrig Haug består UNICEF Danmarks bestyrelse nu af Søren Skibsted (næstforperson), Jakob Høyer, Anne Louise Eberhard, Marianne Skjold, Claus Hjortdal, David Hansen og Mette Maix.

Bestyrelsen er ansvarlig for ledelsen af UNICEF Danmark og arbejder frivilligt og ulønnet. Nye medlemmer vælges af den siddende bestyrelse, der også udpeger forperson og næstforperson. Bestyrelsesmedlemmerne bidrager hver især med viden og kompetence til ledelsen og udviklingen af Den Danske UNICEF Fond og indsatsen for verdens mest udsatte børn.

Jens Bjørn Andersen

UNICEF advarer: Intet sted i Gaza er sikkert at tage hen for de 600.000 børn i Rafah6.5.2024 15:22:41 CEST | Pressemeddelelse

Et bebudet israelsk militært angreb af Gazas sydligste by Rafah vil udgøre en katastrofal risiko for de 600.000 børn, der i øjeblikket tager ly i byen, advarer UNICEF. Hundredtusindvis af børnene i Rafah er sårede, syge, underernærede, traumatiserede eller lever med et handicap, og bør ikke tvangsflyttes. I stedet bør børnene beskyttes og en øjeblikkelig og langvarig humanitær våbenhvile igangsættes.