Grøn færgestrøm kan spare en time på 20 minutter
For første gang i verden får elbilsejere nu mulighed for lynhurtigt at tanke helt grøn strøm til deres bil på en batterifærge. På turen over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg er det nu muligt for 260.000 elbilsejere årligt at koble sin elbil til en hidtil uset kraftfuld lynlader. Ved at bruge 20 minutter spares en hel time.
På Øresundslinjen mellem Helsingør og Helsingborg kan elbils-ejere nu parkere deres elbil på færgen – og samtidig kan de helt parkere deres rækkeviddeangst. For som de første færger i verden, kan Øresundlinjens færger nu tilbyde så hurtig og kraftig opladning, at bilen på den korte tur over Øresund får strøm til hele 250 ekstra kilometer.
”Andelen af elbiler stiger hele tiden, og jo flere biler, der kommer på vejene, jo større behov bliver det for hurtig og fleksibel opladning. Her kan du kombinere en pause fra køreturen med friske kræfter og 250 kilometer ekstra i din elbil”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus
Kun grøn, vedvarende el (med højeste klassificering) sendes til batterierne på de to færger Tycho Brahe og Aurora. Nu tager Øresundslinjen så næste skridt i den grønne omstilling, og lader strømmen flyde til bilernes batterier. Ved at lade på færgen spares der også værdifuld rejsetid.
”Fordi laderen er så kraftig, kan elbilsejeren spare en hel time ved at bruge 20 minutter på færgen. Ud over kortere ladetid spares der spares køretid og kilometer over broen, og så skal der ikke bruges tid på at lede efter en lader, som måske allerede er optaget af en anden”, siger Kristian Durhuus.
Fire ladere med plads til otte biler på hver afgang er installeret på hver af elfærgerne, Aurora og Tycho Brahe. Det betyder, at op mod 260.000 elbiler kan lades årligt på den frekvente rute over Øresund. Spændingen er så kraftig, at hybridbiler ikke kan benytte de nye lynladere.
”Vi forventer, at andelen af fuldt elektriske biler i Danmark vil være 20 procent i 2030, så der vil være kamp om pladserne ved ladestationerne – og her tilbyder vi at spare tid ved lynhurtig opladning på farten”, siger Kristian Durhuus.
Booking af en plads til en elbil på de to færger koster ikke ekstra ud over en billet – de rejsende betaler kun for strømforbruget på færgeturen.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Udsolgt hurtigfærge venter på de jyske fodboldfans8.5.2024 13:13:54 CEST | Pressemeddelelse
DBU Pokalen skal til Jylland. Så meget ligger fast, når Silkeborg og AGF torsdag mødes i pokalfinalen i Parken. Det ligger også fast, at de jyske fodboldfans skal samme vej - og derfor følger Molslinjens kaptajn med i kampens forløb.
Den tredje färjan hos Öresundslinjen förbereds för att segla på grön el7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter att ha elektrifierat färjorna Tycho Brahe och Aurora, är det nu dags för färjan Hamlet att konverteras till batteridrift, laddad med förnybar el från vind-, vatten- och solenergi.
Tredje færge hos Øresundslinjen gøres klar til at sejle på grøn strøm7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter elektrificeringen af færgerne, Tycho Brahe og Aurora, så gør Øresundslinjen nu klar til at konvertere den tredje færge, M/F Hamlet, til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi.
Økonomi-komet jagter kendskab til søs3.5.2024 08:40:12 CEST | Pressemeddelelse
Den hastigt voksende økonomikonsulent-virksomhed, Keepers, står til søs efter bedre kendskab. Keepers er derfor gået ombord hos Molslinjen, hvor firmaet fremover vil lægge navn til færgernes lounge for business-rejsende.
Afgifter fører til salg af hurtigfærge30.4.2024 08:55:48 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge, Max. Færgen skal fremover operere i Middelhavet. Årsagen til salget skal findes i CO2-afgifter, som tvinger rederiet til at drosle ned på Kattegat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum